پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی “صدف فاروقی”، دانشمند ایرانی دریافتند که لاغری بیش از این که به غذا مرتبط باشد، تحت تاثیر DNA است.
با افزایش تمایل به تناسب اندام در جوامع امروزی، بیشتر افراد دوست دارند اندام لاغری داشته باشند و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. شاید بسیاری از کسانی که نمی‌توانند به این هدف برسند، مورد قضاوت قرار بگیرند اما پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که شاید کنترل ما در مورد وزن، بسیار کمتر از حد تصور باشد.
پژوهشگران “دانشگاه کمبریج”(University of Cambridge) در بزرگترین پژوهشی که تاکنون در این رابطه صورت گرفته، گرایش‌های مربوط به افزایش وزن را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که افراد لاغر نسبت به کسانی که اضافه وزن دارند، به صورت ژنتیکی بیشتر مستعد لاغر بودن هستند.

پروفسور “صدف فاروقی”(Sadaf Farooqi)، استاد متابولیسم و پزشکی دانشگاه کمبریج و سرپرست این پروژه گفت: این پژوهش برای نخستین بار نشان می‌دهد که افراد لاغر سالم، حامل مقدار کمتری از ژن‌های افزایش دهنده وزن هستند؛ در نتیجه لاغری آنها برخلاف باور متداول، به این دلیل نیست که از نظر اخلاقی برتر هستند.

این پژوهش ثابت می‌کند که افراد دارای اضافه وزن که برای لاغری تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند به وزن دلخواه برسند، باید دست از سرزنش کردن خود بردارند. از آنجا که سبک زندگی بدون تحرک و تمایل به رژیم‌های پر کالری، به اضافه وزن در سال‌های اخیر منجر شده، افراد بسیاری دوست دارند با وجود مصرف غذاهای مورد علاقه خود، لاغر بمانند.

گروه پژوهشی پروفسور فاروقی، DNA مجموعه‌ای از ۱۴ هزار نفر را با هم مقایسه کردند و دریافتند که ژن‌ها می‌توانند، چگونگی عملکرد و تغییرات صورت گرفته در بدن را مشخص کنند. آنها انواع ژنتیکی متداولی را بررسی کردند که تصور می‌شد نقش مهمی در اضافه وزن داشته باشند اما ژن‌های جدیدی نیز یافتند که با چاقی و لاغری شدید مرتبط هستند.

پژوهشگران براساس این بررسی توانستند یک رتبه خطر ژنتیکی را ثبت کنند که نشانگر خوبی برای سطح وزن است و دریافتند رتبه افراد لاغر، به طور قابل توجهی پایین‌تر است.

فاروقی ادامه داد: شاید قضاوت و سرزنش افراد به خاطر وزن آنها، کار ساده‌ای باشد اما علم نشان می‌دهد که این موضوعات فراتر از حد تصور ما هستند و کنترل ما در مورد وزن‌مان نیز بسیار کم است.

وی افزود: ما در حال حاضر می‌دانیم که افراد به دلایل متفاوتی لاغر می‌مانند. برخی افراد، به غذا علاقه ندارند اما برخی هر غذایی که دوست دارند می‌خورند اما هرگز چاق نمی‌شوند. اگر ما بتوانیم ژن‌هایی که از چاق شدن پیشگیری می‌کنند پیدا کنیم، شاید بتوانیم راهبردهایی برای کاهش وزن ارائه دهیم و به افرادی که لاغر شدن برای آنها دشوار است کمک کنیم.

عصر شهروند