همه ساله با نزدیک شدن به کریسمس، مردم کشورهای مختلف با شور و حال زیادی در صدد آماده کردن تدارکات این جشن بزرگ بر می‌آیند. کارهایی چون خریدن کادو، تزیین خانه‌ها، تهیه بلیط برای سفر و پختن غذا برخی از مهمترین دغدغه‌های مردم است. چشیدن طعم غذاها و خوراکی‌های مختلف در طی کریسمس هم طرفداران بسیاری دارد، زیرا خوراکی‌های متنوعی برای این جشن تهیه می‌شوند و هرکسی سعی می‌کند که هنر خود را به نمایش بگذارد. در این میان بعضی از غذاها کمی عجیب به نظر می‌رسند و شاید هرکسی جرات امتحان کردن آنها را نداشته باشد. اینبار می‌خواهیم یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جالبترین غذاهای کریسمسی را به شما معرفی می‌کنیم: پای کله ماهی!

عجیب ترین غذای کریسمس چیست ؟

در یکی از روستاهای انگلستان به نام ماوسهول Mousehole همه ساله به مناسبت کریسمس غذای عجیبی طبخ می‌شود که در واقع چیزی نیست جز پای کله ماهی. این پای را با سر 7 ماهی مختلف تزیین می‌کنند، به صورتی که گویا ماهی‌ها زنده و در حال شنا کردن در دریا هستند. شاید خوردن غذایی که پر از سر ماهی باشند به مذاق هرکسی خوشایند نیاید اما آنطور که مشخص است؛ مردم ماوسهول علاقه‌ی زیادی به این غذا دارند. خوردن پای ماهی که با سر 7 ماهی تزیین شده باشد دیگر جزوی از سنت‌های مردم این دیار شده است، بنابراین باید ماجرایی پشت پخت این غذا باشد. در ادامه ماجرای پای کلمه ماهی را برایتان تعریف می‌کنیم، پس همراهمان باشید!

داستان پای کله ماهی در کریسمس

برای آن که داستان به وجود آمدن پای عجیب ماهی را بدانید، ابتدا باید کمی با مردم ماوسهول آشنا شوید. ساکنان این روستا از دیرباز ماهیگیر بوده‌اند در حقیقت آنها جامعه‌ی کوچکی از ماهیگیران انگلستان هستند که در این روستا گردهم آمده‌اند. همواره با سرد شدن هوا خطر طوفان اهالی این روستا را تهدید می‌کند و آنها همیشه از وقوع طوفان هراسان هستد زیرا این بلای طبیعی نه تنها‌ خسارات مالی متعددی را به آن ها وارد می‌کند بلکه ماهیگیری را هم غیر ممکن کرده و آنها با معضل کمبود غذا و درآمد روبه‌رو می‌شوند.

حالا که با وضعیت مردن روستای ماوسهول آشنا شدید گفتنی است که دو روایت در رابطه با چگونگی به وجود آمدن پای کله ماهی روایت می‌شود که در ادامه آنها را برایتان تعریف می کنیم.

داستان اول

قرن شانزدهم میلادی بود که طوفان شدیدی روستای ماوسهول را در بر گرفت. ماه دسامبر بود و مردم با کمبود غذا مواجه بودند، همه فکر می‌کردند که امسال کریسمس هیچ غذایی نخواهند داشت و گرسنه خواهند ماند. در این بین ماهیگیر دنیا دیده‌ای به نام تام بوکاک تصمیم گرفت که کاری کند تا مردم را از این وضع نجات دهد. او به بندر رفت و قایقش را به آب انداخت و راهی دریای طوفانی شد. روستایی‌ها پس از مدتی متوجه شدند که قایق او درهم شکسته است اما خبری از جسد وی نبود به همین خاطر ساحل را با هر چه داشتند روشن کردند تا ماهیگیر در صورت زنده ماندن راهش را به سمت ساحل پیدا کند.

بعد از مدتی در عین ناباوری باکوک صحیح و سالم به ساحل رسید در حالی که 7 نوع ماهی مختلف باخود به همراه آورده بود. او پای بزرگی با ماهی‌هایش پخت و برای این که به همه نشان بدهد که در پای او ماهی وجود دارد، سر 7 ماهی را برای تزیین روی پای قرار داد تا قوت قلبی شود برای سایر اهالی روستا. از آن پس مردم ماوسهول هر سال به یاد این ماهیگیر شجاع پایی درست می‌کنند که با سر 7 ماهی تزیین شده باشد.

 

داستان دوم

گفته می‌شود که مردم روستای ماوسهول دوست دارند که همه چیز را به پای و کیک تبدیل کنند. این کار ریشه‌ای کهن دارد زیرا ساکنان اولیه‌ی این روستا عقیده داشتند که این کار موجب ترس شیطان می‌شود و اوتصور می‌کند که اگر به ماوسهول و ساکنانش نزدیک شود، او نیز به کیک تبدیل خواهد شد.

 

این که پخت پای کلمه ماهی از چه زمانی و چگونه رواج پیدا کرده است، اهمیت زیادی ندارد اما آنچه جالب است وجود این خوراکی منحصربه‌فرد بر سر میز شام شب کریسمس مردم ماوسهول است. آنها برای تهیه‌ی این غذا ماهی را سرخ می‌کنند و موادی چون هویچ و لیمو نیز به آن می‌افزایند و در آخر هم سر 7 ماهی مختلف را روی آن می‌چینند. حتی گاهی نمایشگاه‌هایی پیش از کریسمس در این روستا برگزار می‌شود که آشپزان پای های ماهی خود را در آن به نمایش می‌گذارند.

نظر شما درباره‌ی این غذای عجیب چیست؟ آیا تا به حال غذاهای کریسمسی را چشیده‌اید؟

تجربیات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: matadornetwork.com