به گزارش روزپلاس، نصرت گوکچه اسم واقعی یک آشپز سرشناس ترک است که این روزها با نام «سالت بی» (Salt Bae) شناخته شده و ویدیویی از او در رسانه های اجتماعی دست به دست می گردد. در این ویدیو او تکه ای گوشت را با مهارت و ظرافت تمامی تکه تکه کرده و با سبکی خاص روی آن نمک می پاشد.

آخرین حرکت وی پس از برش دادن تکه بزرگ گوشت این است که آرنجش را خم کرده و با حالتی شبیه بلند شدن مار کبرا، دانه های نمک را روی دستش غلتانده و روی گوش می پاشد. گوکچه یک آشپز ترک است که چندین کبابی و رستوران سرو استیک معروف در این کشور را اداره می کند که نام «نصرت» را روی آن ها گذاشته است. اما حتی بعد از همه گیر شدن این ویدیو و مشهور شدن ژست او در رسانه های اجتماعی نیز به نظر نمی رسد طرفداران او چیزی در مورد این شخص و مهارت های او بدانند.

او کارش را از ظرف شستن آغاز کرده است
هیچ کس نمی تواند ادعا کند که سالت بی همه این موفقیت را به صورت آماده و بدون دردسر و تلاش بدست آورده است زیرا واقعیت ماجرا دقیقاً عکس این تصور است. وی در دوران نوجوانی کار خود را با ظرف شستن در رستوران ها آغاز کرد تا هزینه های زندگی خود را تامین کند. بسیاری از افراد از انجام دادن چنین کاری بیزارند اما سالت بی حس دیگری به این کار داشت. او عاشق غذا و آشپزی بوده و می خواست اطرافش جوی رستورانی داشته باشد و به همین دلیل سختی های دستیابی به این آرزو را نیز به جان خرید.
او رویای داشتن رستوران خودش را در سر پرورانده و می خواست مهارت و استعداد خود در آشپزی را به جهانیان نشان دهد. به نظر می رسد که سالت بی اکنون توانسته این رویای خود را به حقیقت تبدیل کند زیرا جهانیان او را از طریق ویدیویی که از او در رسانه های اجتماعی در حال چرخیدن است به خوبی می شناسند.

او رستوران هایی در ترکیه و امارات دارد

در واقع امروزه سالت بی علاوه بر به شهرت رسیدن، یک سرآشپز موفق و کارآفرینی شناخته شده در کشورش و حتی خارج از آن به شمار می آید. وی اکنون در سراسر ترکیه 6 رستوران و در دوبی نیز یک رستوران دارد که اسم رستوران های زنجیره ای «نصرت» را بر خود دارند. رستوران های او همواره موفق بوده و در خاورمیانه مشتریان زیادی دارند اما از زمانی که ویدیو مذکور باعث شهرت او در سطح جهانی شده، رستوران هایش نیز بیش از پیش شلوغ شده اند. از این رو او قصد دارد که علاقه خود به آشپزی و غذا را به دیگر نقاط جهان نیز منتقل کند و رستوران هایی در کشورهای دیگر نیز راه اندازی نماید.

او شخصاً به مشتریان خوشامد می گوید
سالت بی علاقه ی زیادی به غذا دارد و این علاقه را به مشتریانش نیز منتقل می کند. او اگر چه صاحب رستوران های زنجیره ای نصرت است اما مشتریان به راحتی به او دسترسی خواهند داشت. اگر در یکی از رستوران های او حاضر شوید (البته به دلیل شلوغ بودن باید از قبل رزرو کنید) شاید او را در حال خوشامدگویی به مشتریان و خدمت دهی به آن ها ببینید.
در حالی که او بدون شک نمی تواند در یک زمان خاص در 7 رستوران متفاوت حضور داشته باشد اما او هر روز به سختی در رستوران هایش کار می کند. او نمی خواهد که تنها اسمش روی رستوران هایش باشد بلکه قصد دارد احساسات و علاقه اش به آشپزی را از طریق غذاهایی که می پزد به مشتریانش منتقل نماید.

وقتی که او به مشتریان خوشامد گفته و با آن ها تعامل می کند هیچ ظاهرسازی و یا تکلفی در رفتار او نخواهید دید. علاوه بر غذاهای خوشمزه، دلیل بسیاری برای مراجعه مجدد به رستوران های نصرت، شخصیت، دیدگاه و علاقه اش به شغل و هنر آشپزی است.

لئوناردو دی کاپریو از مشتریان او بوده است
یکی از عواقب خوشایند ویدیوی مشهور او این است که توجه زیادی را در سطح جهان به خود و رستوران هایش جلب کرده است. اگر چه وی از قبل نیز در خاورمیانه شخصیت مشهوری بود (دستکم در حوزه آشپزی و رستوران داری)، اکنون نیز افراد سرشناسی از کشورهای اروپایی و غربی برای دیدن او و خوردن دستپختش راهی ترکیه یا دوبی می شوند. یکی از این افراد لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوودی است که هوس کرده بود دستپخت سالت بی را بچشد.
این امتحانی مهم برای دستپخت و شیوه فرآوری گوشت از جانب سالت بی بود زیرا لئوناردو دی کاپریو به شدت مخالف روش های معمول پرورش گوسفند و گاو در دنیای مدرن است. در تصاویری که در رسانه های اجتماعی دیده می شود سالت بی خود غذای دی کاپریو را آماده کرده و روی آن ادویه می ریزد و مشخص می شود که دی کاپریو نیز از مزه غذای سالت بی و روش آماده سازی آن شگفت زده شده است.


او 9 فرزند دارد
بله درست خوانده اید! به نظر می رسد که سالت بی علاقه زیادی به کودکان داشته و با توجه به 9 کودکی که با او عکس گرفته اند به نظر می رسد که میراثی گرانبها در آینده از او به جای خواهد ماند. البته کاملاً مشخص نیست که تمامی کودکانی که در تصویر دیده می شوند متعلق به خود او باشند اما در زیر عکس خود به اهمیت گذراندن وقت با خانواده اشاره شده که بر همین اساس می توان ادعا کرد این بچه ها فرزنان او هستند.
بر اساس مصاحبه ای که او در سال 2010 داشت وی تا آن زمان ازدواج نکرده بود اما شرایط زناشویی او از آن پس تاکنون مشخص نبوده است. شاید فکر کنید با توجه به شهرتی که او این روزها دارد اطلاعات زیادی در مورد زندگی شخصی او در دست باشد اما وی زندگی خصوصی اش را سری نگه داشته است. بهرحال به نظر می رسد که وی به خانواده اهمیت زیادی داده و در زندگی او کودکان بسیاری وجود دارند.

معنی نام رستوران های زنجیره ای او چیست؟
اسم کبابی ها و رستوران های او از نام خودش گرفته شده اما وی سبک خاصی را در نوشتن و ادای این واژه به کار گرفته است. واژه «نصرت» (Nusret) در اصل به معنای پیروزی است اما باید بدانید که واژه کوتاه «et» در زبان ترکی به معنای گوشت است. بدین ترتیب اسم واقعی رستوران های او که به شکل «Nusr-Et» نوشته می شود ترکیبی جالب و هوشمندانه از اسم خود او و واژه ی گوشت در زبان ترکی است. همانند اسمش او به پیروزی و موفقیت بزرگی در حوزه رستوران داری و آشپزی دست یافته است و امروزه هر کسی در خاورمیانه او را می شناسد. حتی قبل از منتشر شدن ویدیوی مشهور نیز وی رستوران های متعددی در ترکیه داشته و استیک او بسیار معروف بود.

او در فقر بزرگ شده است
سالت بی اکنون بر قله موفقیت قرار دارد اما اوضاع همیشه برای او به همین شکل نبوده است. او بسیار متواضع بنظر رسیده و شهرت تاثیر زیادی بر روی اخلاق او نداشته است. در واقع او در یک خانواده فقیر ترک بدنیا آمده و این اخلاق متواضعانه را در دوران کودکی آموخت. به نظر می رسد که وی بیشتر دانسته هایش را در خانه آموخته است. وی از زمانی که تنها 14 سال سن داشت کار سخت و طولانی در رستوران ها را آغاز کرد. این تلاش های سخت بی هدف و بیفایده نبوده و اکنون او به غولی بزرگ و دوست داشتنی در دنیای رستوران داری و آشپزی تبدیل شده است و هنوز نیز به همان سبک و سیاق به تلاش و سخت کوشی خود ادامه می دهد.

او تحصیلات رسمی نداشته است
فرصت های آمزوشی در سراسر دنیا یکسان نیستند و بسیاری از کشورها شهروندان خود را به داشتن تحصیلات ابتدایی ملزم نمی کنند. این موضوع در بسیاری از جوامع قابل درک نیست اما در برخی از کشورها، به خصوص در گذشته، رفتن به مدرسه و درس خواندن تنها مختص خانواده های ثروتمند و شناخته شده بوده است و بدین ترتیب بسیاری از خانواده های فقیر باید مهارت های زندگی و تجارت را در خانه به فرزندانشان یاد می دادند.
در مورد سالت بی، به خاطر اینکه رفتن به مدرسه مجانی نبوده و هزینه هایی در پی داشت، خانواده اش توان تامین هزینه های تحصیل او را نداشتند. بدین ترتیب وی در خانه آموزش دید و به نظر می رسد آموزش های او در خانه چنان موفق بوده که او را به جایگاه کنونی رسانده است.

اولین رستوران او در استانبول افتتاح شد
با پس انداز کردن دستمزد و چشم داشتن به رویای جاه طلبانه اش، وی اولین رستوران خود را در سن 27 سالگی در استانبول افتتاح کرد که رستورانی بسیار کوچک با تنها هشت میز و ده کارگر بود. هدف او تهیه بهترین گوشتی بود که می توانست پیدا کند. بنابراین وی به کشورهای زیادی سفر کرد تا روش تهیه گوشت در کشورهای مختلف را یاد بگیرد. با اطلاعات و دانشی که در این زمینه بدست آورد و ترکیب آن با استعداد و مهارتش در آشپزی وی استیک هایی پخت که در هیچ جای دیگری یافت نمی شد. بدین ترتیب وی بزرگ ترین کبابی زنجیره ای جهان را راه اندازی کرد که شهره خاص و عام شده و صدها کارگر و آشپز دارد.

وی نتوانست ویزای ورود به ایالات متحده را دریافت کند
زمانی که وی به کشورهای مختلف سفر می کرد تا با دنیای تهیه گوشت آشنا شود برای آمدن به ایالات متحده نیز تلاش بسیاری کرد. اما در کمال ناباوری 5 بار درخواست وی برای دریافت ویزای سفر به این کشور رد شد. اما در نهایت این موضوع ادامه نداشته و در سال 2009 وی توانست ویزای مسافرت سه ماهه به ایالات متحده را دریافت کند.


ژست خاص او طرفداران بسیاری پیدا کرده است
ژست و سبک اصلی او در طعم دار کردن استیک هایش چنان منحصر به فرد بوده است که بسیاری از هنرمندان در سراسر جهان از آن الهام گرفته اند. در واقع این روزها نقاشی های بسیاری از او یا شخصیت های شبیه او با موهایی که به پشت شانه شده و در حالی که عینک آفتابی بر چشم داشته و دست خود را ثابت کرده و مچش را در حرکتی نمادین خم کرده است در فضای رسانه های اجتماعی دست به دست می شود. بدین ترتیب شهرت وی در رسانه ها چنان بالا گرفته است که حتی هنرمندان نیز از او الهام گرفته و او را با شخصیت های مشهور کارتونی مقایسه می کنند.
15 واقعیت باورنکردنی در مورد سالت بی؛ آشپز سرشناس ترک


حتی برونو مارس نیز از طرفداران سالت بی است
این روزها برونو مارس یکی از معروف ترین و دوست داشتنی ترین سلبریتی های جهان است. وی در حساب توئیتری خود عکسی از سالت می قرار داده و ثابت کرده که از دوستداران و طرفداران اوست. بدین ترتیب بر شهرت سالت بی افزوده شده و هر روز بیشتر و بیشتر در مورد او صحبت می شود. بدون شک وی بخش قابل توجهی از شهرت سریع خود را مدیون برونو مارس است پس بدون شک به زودی او را در رستوران های سالت بی برای خوردن یک استیک خوشمزه خواهیم دید.

وی شخصاً به گاوها رسیدگی کرده و آن ها را نوازش می کند
همانطور که قبلاً نیز گفته شد، سالت بی این روزها صنعت تولید گوشت را به خوبی می شناسد. او نه تنها به آشپزی و پختن گوشت علاقه ی زیادی دارد بلکه دوست دارد بهترین گوشت را برای مشتریان خود تهیه نماید. پس جای تعجب ندارد که وی با آن همه دقت و مهارتی که در کباب کردن گوشت دارد زمان قابل توجهی را نیز در کنار گاوهای گوشتی خود گذرانده و شخصاً مراقب است که با آن ها به خوبی رفتار شود.

حتی ویدیوهایی از او در رسانه های اجتماعی دست به دست شده که او را در حال نوازش کردن و ماساژ دادن گاوها نشان می دهد. شاید این کار تنها از روی علاقه باشد و یا شاید تکنیکی باشد که در مزه گوشت گاو تاثیر داشته باشد. بهرحال او در زمینه پرورش گاو گوشتی سرمایه گذاری کرده و مراقبت از گاوهای خود را بسیار جدی دنبال می کند.


حرکت ویژه او در هنگام نمک پاشیدن روی گوشت معانی زیادی یافته است
برای سالت بی، شاید روش خاص او در نمک زدن به گوشت نشان دهنده سبک خاص و علاقه فراوان او به فرآیند آشپزی و آماده کردن گوشت باشد اما طرفداران او باور دیگری دارند و این حرکت برایشان معانی دیگری نیز دارد. این حرکت توسط بسیاری بعد از انجام دادن یک کار به درستی و مهارت تمام تقلید شده است. بدین ترتیب توسط افراد بسیاری از جمله ورزشکاران و حتی خلبانان هواپیماهای جنگنده تقلید شده است.