اگر در حال کم کردن وزن خود هستید، اولین چیزی که شما را وسوسه می‌کند و ممکن است در مسیری که قدم برداشته‌اید، متوقفتان کنید، دیدن خوراکی‌های جذاب و رنگارنگ در صفحات اینستاگرام است. افرادی که غذاهای سالم و شاید نه چندان خوش‌طعم و سالادهای مختلف می‌خورند و همیشه در رژیم هستند، به شما می‌گوید که چگونه صبحانه، ناهار و شامشان به مرور زمان توانسته زندگی و بدنشان را در جهت بهتر شدن تغییر دهد. آنچه حتی در رژیم گرفتن می‌تواند در شرایط دور از انتظار موجب افزایش وزن شود این است که وعده‌های غذایی را بدون توجه به حجم آنها و یا حتی بدون انتخاب مواد غذایی صحیح نوش جان کنید. در واقع اگر چیزی به سرعت آماده شده باشد، لزوماً به این معنی نیست که انتخاب سالم‌تری خواهد بود. شناخت اشتباهات رایج در پخت غذا و همچنین راه حل‌های ساده‌ای که نتیجه بهتری بر جای می‌گذارد، شما را در روند زندگی و بدن سالم‌تر همراه می‌کند.

ناخنک زدن به غذا

ناخنک زدن

زمانی که می‌خواهید کمی از غذایی که در حال پخته شدن است را بچشید تا از طعمش مطمئن شوید، مشکلی به وجود نمی‌آید. ولی اگر حواستان به حجم آنچه تست می‌کنید، نباشد قطعاً باعث می‌شود با ریزه‌خواری وزنتان بالاتر رود. اینجاست که شما قبل از وعده اصلی‌تان یک پرس دیگر از غذا را هم وارد معده خودتان کرده‌اید که با برنامه اصلی رژیم غذایی جور در نمی‌آید.

اگر لزومی ندارد که حین پخت غذا از آن بچشید، برای اینکه وسوسه‌ نشوید، آدامس بجوید. نکته دیگری که باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که هرگز زمانی که گرسنه هستید، به سراغ پخت غذا نروید. این نکته درست مانند خرید کردن در زمان گرسنگی است، چون مطمئناً به سراغ حجم غذای بیشتر و یا گاهی ناسالم ولی جذاب‌تر می‌روید. بهترین زمان برای آماده کردن وعده بعدی، زمانی است که غذا را خورده‌اید و سیر هستید. یا حداقل یک میان وعده گرسنگی‌تان را بر طرف کرده باشد.

مصرف نادرست سبزیجات

مصرف سبزیجات

اگر شاغل هستید یا به هر دلیل دیگری معمولاً غذای در طول هفته‌تان را یکجا آماده می‌کنید، برایتان راحت‌تر است به پخت غذاهایی بپردازید که به راحتی گرم می‌شوند غذاهایی مانند فیله مرغ، جوجه و همچنین انواع پاستا و ماکارونی با سبزیجات اغلب در اولویت قرار دارند. ولی حتی اگر این غذاهای آماده را در ظروف پلاستیکی دردار هم نگهداری کنید، بهترین غذایی که باعث کاهش وزن شما می‌شود باید غنی از مواد مغذی باشد، یعنی هر وعده غذایی باید از ۵۰ درصد میوه و سبزی تهیه شده باشد. اگر به سبزیجات بخارپز و گرم مانند بروکلی علاقه ندارید، به سراغ وعده‌های مورد علاقه خودتان بروید و فقط به فکر سیر کردن شکمتان نباشید. برای مثال می‌توانید مقدار کمی از سبزیجات را به ظرف پاستای خود اضافه کنید یا در کنار ظرف اصلی غذا از سبزیجات تفت داده شده استفاده کنید. سبزیجاتی که کمی تفت داده شده باشند، بهتر از انواع بخارپز یا سرخ شده گرم می‌شوند.

زمانی که برای اولین بار به سراغ آماده کردن سالاد می‌روید، بهتر است کاهو را از دیگر محتویات سالاد و خصوصاً از قسمت‌های مایع سالاد دور نگه دارید. در این حالت برگ‌های کاهو لزج و نرم نمی‌شوند. آووکادو، گوجه فرنگی، خیار و دیگر سبزیجات سالاد را تا زمانی که می‌خواهید مصرفشان کنید، خرد نکنید. پس زمانی که سالاد را از درون یخچال خارج می‌کنید، نسبت به آن حس کهنه بودن ندارید.

ابعاد نادرست بشقاب غذا

علت چاقی

اگر بشقاب ناهاری که می‌خورید بسیار کوچک باشد و به اندازه کافی سیرتان نکند، حتماً به سراغ خوراکی‌های دیگر در طول می‌روید. اگر هم بشقاب غذایتان بیش از اندازه بزرگ باشد، خوردن بیش از حد غذا نصیبتان می‌شود. با وجود اینکه هدف از خوردن غذا رفع گرسنگی و احساس سیری است، ولی واقعیت این است که اغلب افراد خوردن غذا را تا زمانی ادامه می‌دهند که بشقابشان خالی شود. مطالعه بیشتری داشته باشید تا بدانید بشقاب سالم غذا چه اندازه‌ای است و از همین میزان برای آماده کردن غذاهایی با ترکیب کربوهیدرات، پروتئین حیوانی و چربی مفید استفاده کنید.

استفاده نکردن از میان وعده و تنقلات

بهترین میان وعده

برخی افراد بدون اینکه توجهی به میان وعده و خوراکی‌هایی که باید در طول روز داشته باشند، فقط برای محل کار خود به تهیه ناهار می‌پردازند. پس بدانید که با این روند نه تنها موفق نمی‌شوید، بلکه ممکن است به شکست هم دچار شوید. یک وعده غذا برای مدت ۱۰ ساعت کافی نیست. ممکن است به نظر شما شیرینی، چیپس و شکلات هم حتی می‌تواند به عنوان میان وعده مناسب باشد. ولی باید بگوییم به سراغ میان وعده‌هایی بروید که علاوه بر اینکه حجمی از خوراکی را وارد معده‌تان می‌کند، برای بدن هم مفید باشند برای مثال سیب، موز، آجیل و میوه‌های خشک انتخاب‌های خوبی هستند. برای اینکه حتی از این خوراکی‌های سالم هم بیش از اندازه لازم مصرف نکنید، آنها را درون ظرف در بسته قرار دهید.

پخت غذاهای مشابه در هر هفته

غذای فرنگی

پخت غذاهای تکراری و مشابه کسل‌کننده است و ممکن است موجب شود به کلی غذا را کنار بگذارید یا مقدار کمی از آن را مصرف کنید. برای اجتناب از خستگی و تکرار، حتی اگر می‌خواهید از مواد اولیه مشابه استفاده کنید، هر هفته دستور تهیه را تغییر دهید. می‌توانید این تنوع را برای هر وعده از غذاها هم در نظر بگیرید. با این کار زمانی که به خانه می‌آیید و میلی به خوردن غذای آماده درون یخچال ندارید، گزینه‌های دیگری هم برای انتخاب وجود دارند.

اعتماد کردن به سس و افزودنی‌های آماده درون بسته‌های غذایی

پخت غذا

در بسیاری از بسته‌های مواد غذایی مانند ماکارونی، پاستا و مانند آنها معمولاً ادویه، سس و افزودنی‌هایی وجود دارد که برای پخت غذا مصرف می‌شوند. اغلب این افزودنی‌ها دارای میزان بالایی از سدیم و قند هستند و کالری بالایی هم دارند. پس بهتر است خودتان سس و چاشنی مورد علاقه‌تان را تهیه کنید. برای راحتی کارتان می‌توانید یک‌باره حجم زیادی را آماده کنید و در بسته‌های کوچک درون فریزر قرار دهید تا در زمان مورد نظر بتوانید از آنها استفاده کنید. البته می‌توانید این سس‌ها را برای مدت کوتاه درون یخچال هم نگهداری کنید ولی مطمئناً به اندازه محصولات کارخانه ای ماندگاری ندارند.

 
منبع : دیجیکالا مگ