به گزارش خبرنگار مهر، شنیدن نام «لاهیجان» اولین تصاویری را که در ذهن متبادر می کند، کلوچه های خوش طعم و چای خوش عطر و معروفش است که تقریباً به نماد این شهر تبدیل شده و کمتر کسی است که در سفر به این شهر، سراغ این دو محصول را نگیرد اما، شهر لاهیجان در تمام استان گیلان با ساندویچ های متفاوت «کتلت» نیز شناخته شده است. ساندویچ های خوش طعمی که لای نان بربری پیچیده شده و طرفدارانش نه تنها از سطح استان که حتی از خارج استان نیز برای خوردنش می آیند و به گفته خیلی ها کسی که یکبار طعم «کتلت» لاهیجان را چشیده باشد، مشتری دائمش می شود.

داستان ورود کتلت به ساندویچ فروشی های لاهیجان

از سمت رشت که وارد لاهیجان می شوی، در خیابان منتهی به استخر، ساندویچ فروشی های زیادی هستند که ساندویچ «کتلت» سرو می کنند و هر کدام بنا به تفاوتی که در طعم ساندویچ هایشان وجود دارد، مشتریان خاص خود را دارند. اما اینکه پای «کتلت» از کجا به ساندویچ فروشی های این شهر باز شده، داستان جذاب خودش را دارد.

یکی از مدیران اولین ساندویچی سرو کننده کتلت در لاهیجان درباره چگونگی ورود کتلت به ساندویچی های لاهیجان به خبرنگار مهر می گوید: پدر و عموی من تا سال ۱۳۴۸ در قنادی پدرشان مشغول به کار بودند که یک روز تصمیم می گیرند کار و کاسبی جداگانه ای راه بیندازند. در آن زمان که ساندویچ ها فقط به چند نوع خاص محدود بوده، این ایده را در ذهن آنها بوجود می آورد که یک ساندویچ ویژه و خاص ارائه دهند به همین دلیل، تصمیم می گیرند تا ساندویچ متفاوت «کتلت» را به مشتریان عرضه کنند.

مجید مهدیان فر ادامه می دهد: آنها برای این کار کتلت هایی درست می کردند که از سیب زمینی پخته، گوشت و تخم مرغ محلی درست شده بود و با آرد سوخاری پوشیده و بعد از سرخ شدن، همراه با خیارشور، گوجه و سبزی، لای نان بربری سرو می شد.

وی می افزاید: همین ابتکار باعث شد که نام ساندویچ «کتلت» به سرعت روی زبانها بیفتد و مشتریان به حدی زیاد شدند که پدر و عمویم در دو شیفت صبح و عصر کتلت سرو می کردند.

«بربری» جزو جدانشدنی از ساندویچ «کتلت»

ویژگی بارز ساندویچ «کتلت» لاهیجان این است که با گذشت سالها و تولید انواع و اقسام نان های ساندویچی، باگت و غیره، این ساندویچ هنوز لای نان بربری سرو می شود.

مهدیان فر در این باره به خبرنگار مهر می گوید: اصالت ساندویچ کتلت این است که در نان بربری سرو شود و با سایر نان ها مزه خودش را از دست می دهد چرا که از قدیم به همین شکل بوده و حتی برای اینکه کیفیت نانی که کتلت با آن سرو می شود دلپذیر تر باشد، تنها چند نانوایی در سطح شهر هستند که بربری های مخصوص به ساندویچ کتلت می پزند و نوع نانی که برای ساندویچی ها می پزند با نان عادی متفاوت است.

ویژگی بارز ساندویچ «کتلت» لاهیجان این است که با گذشت سالها و تولید انواع و اقسام نان های ساندویچی، باگت و غیره، این ساندویچ هنوز لای نان بربری سرو می شودوی ادامه می دهد: مهمترین ویژگی این ساندویچ در مقایسه با دیگر ساندویچ ها در این است که شباهت زیادی به کتلت های خانگی داشته و موادی که در استفاده می شود، معمولا از مواد مرغوب است. هرچند حالا که دیگر توی هر ساندویچ فروشی ای کتلت سرو می شود، برخی ها توی ترکیباتش دست برده اند و از کیفیت آن کم کرده اند ولی، مشتری به دنبال کیفیت مطلوب است و فرق خوب و بد را به راحتی تشخیص می دهد.

مهدیان فر درباره علاقه اش به این شغل می گوید: شغل پر مشغله ای است و یک جورایی با سلامت مشتریان ارتباط دارد به همین دلیل باید مراقب باشیم تا کوچکترین اشتباهی در مورد آماده کردن و سرو کردن و همچنین برخورد با مشتری پیش نیاید.هرچند خیلی وقتها حجم کار زیاد وخسته کننده است اما همین که مشتری غذایش را با لذت می خورد و بابت طعم خوبش از ما تشکر می کند، خستگی از تن آدم می رود و به همین دلیل است که کارم را خیلی دوست دارم.


مشتریانی از تمام ایران
شاید شهرت ساندویچ کتلت لاهیجان به اندازه شهرت کلوچه و چای این شهر نباشد اما، محبوبیت آن در بین گردشگران کمتر از چای و کلوچه نیست.

مدیر یکی دیگر از ساندویچی های لاهیجان در این باره به خبرنگار مهر توضیح می دهد: خیلی ها در سطح استان کتلت لا هیجان را می شناسند و برای خوردنش به اینجا می آیند اما استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این ساندویچ مثال زدنی است.

برای خیلی ها عجیب است که برای سرو ساندویچ کتلت، از نان بربری استفاده می شود اما تا الان کسی نبوده که یک بار این ساندویچ را با بربری خورده باشد و مشتری دائمش نشودمحمود بختیاری ادامه می دهد: خیلی از مشتریانی که از شهرهای اطراف می آیند، مشتری دائمی ما هستند و خیلی ها هم گذری می آیند و می روند ولی نکته جالب در طرفداران این ساندویچ، مشتریان خارج از استانی هستند که به طور دائمی به ما سر می زنند و ساندویچ می خورند.

وی می افزاید: خیلی از مشتریان دائمی من از تهران و کرج و استانهای اطراف هستند که هر بار به لاهیجان می آیند، حتماً باید کتلت بخورند و حتی مشتریان خارجی زیادی هم می آیند که طعم آن را امتحان کنند.

بختیاری درباره برخورد مشتریان با کتلتی که در بربری سرو می شود می گوید: برای خیلی ها عجیب است که به جای نان باگت، از بربری استفاده می کنیم اما تا الان کسی نبوده که یک بار این ساندویچ را با بربری خورده باشد و مشتری دائمش نشود.

اگر چه سفر به گیلان خاطرات زیادی از عطر و طعم را برایتان به یادگار خواهد گذاشت ولی بدون شک چشیدن طعم «کتلت» لاهیجان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

گزارش: مریم قاضی زاده