اگر شما هم به خاطر تلفظ کمی مشکل «بیف‌استروگانف» تصور می‌کنید قرار است یک غذای عجیب و سخت پخته شود و به همین خاطر تا به حال به فکر درست کردن این غذای روسی خوشمزه نرفته‌اید باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید. علیرغم تلفظ مشکل بیف‌استروگانف اما طرز تهیه آن بسیار آسان است.

مواد لازم برای تهیه بیف‌استروگانف

گوشت فیله گوساله بدون استخوان ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط دو عدد
سیر یک حبه
قارچ ۵۰۰ گرم
خامه ۲۵۰ گرم (خامه سبک صبحانه)
نمک، فلفل سیاه، فلفل قزمر و زردچوبه به مقدار دلخواه
کره یا روغن به میزان لازم



طرز تهیه بیف‌استروگانف

ابتدا گوشت را به صورت نوارهای باریک خرد کنید.سعی کنید پهنای گوشت دو سانت و ضخامتش نیم تا یک‌ سانت باشد. گوشت را کنار بگذارید و پیازهایی را که به صورت خلالی خرد کرده‌اید به مقداری روغن سرخ کنید. می‌توانید به جای روغن مایع از کره یا روغن کنجد استفاده کنید. وقتی پیازها کمی سبک و طلایی شد، یک حبه سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و خیلی کم تفت بدهید( اضافه کردن سیر اختیاری است اما طعم و بوی خیلی خوبی به غذای‌تان می‌دهد) گوشت را که به صورت نواری خرد کرده‌اید به پیازها اضافه کنید. به مقدار دلخواه روی مواد داخل ماهی‌تابه فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه بریزید و به مدت پانزده دقیقه روی شعله ملایم بپزید. بعد از پانزده دقیقه نوارهای گوشت طلایی می‌شوند، حالا نوبت اضافه کردن نمک و خامه است. تمام مواد را به خامه آغشته کنید و بعد از ده دقیقه شعلع را خاموش کنید. به همین راحتی و سرعت بیف‌استروگانف روسی شما آماده سرو است.

نکته: اگر طعم قارچ را دوست دارید بعد از پختن نوارهای گوشت و قبل از اضافه کردن خامه قارچ‌های ورقه شده را به مواد داخل ماهی‌تابه اضافه کنید.‌ اگر حین پخت در ماهیتابه را ببندید قارچ‌ها معمولا کمی آب می‌اندازند، اما در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب‌گوشت به مواد اضافه کنید. اگر غلظت مواد کم بود دو قاشق آرد حین پخت به آن اضافه کنید. حالا یک غذای لذیذتر به اسم «بیف اند ماشروم استروگانف» دارید. روس‌ها بیف‌استروگانف را به صورت سنتی با پوره سیب‌زمینی سرو میکنند. اما در کشورهای مختلف بیف‌استروگانف را با پاستا و سیب‌زمینی خلالی سرخ شده هم سرو می‌کنند. برخی هم بیف‌استروگانف را با نان یا برنج میل می‌کنند. در هر صورت هیچ چیز از لذت و خوشمزگی این غذای اصیل روسی کم نمی‌کند. برای تزیین غذا می‌توانید کمی جعفری یا شوید تازه و خرد شده روی آن بریزید که طعم غذا را هم لذیذتر می‌کند.



چیکن استروگانف؛ استروگانف با فیله مرغ

استروگانف با فیله مرغ

اگر اهل خوردن گوشت قرمز نیستید یا رژیم هستید و یا برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید باز هم دلیل نمی‌شود خودتان را از خوردن بیف‌استروگانف لذیذ روسی محروم کنید. یکی دیگر از دستور پخت‌های خوشمزه این غذای کلاسیک روسی طبخ آن با گوشت مرغ است.

مواد لازم برای تهیه چیکن استروگانف

بیف‌استروگانوف در حقیقت استروگانف اصلی است که با گوشت گوساله طبخ می‌شود اما می‌توان به جای گوشت گوساله از گوشت مرغ هم استفاده کنید. وقتی قرار باشد به جای گوشت گوساله از گوشت مرغ برای طبخ استروگانف استفاده کنیم، طبعا به جای بیف‌استروگانف، چیکن‌استروگانف داریم که هم به اندازه بیف‌استروگانف لذیذ است و هم زودتر آماده می‌شود.

گوشت فیله مرغ ۵۰۰ گرم
خامه ۲۵۰ گرم (خامه سبک صبحانه)
پیاز یک عدد متوسط
سیر یک حبه
قارچ ۵۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زرچوبه به میزان دلخواه
کره یا روغن به میزان لازم

طرز تهیه چیکن‌استروگانف

طرز تهیه چیکن‌استروگانف مثل همان بیف‌استروگانف است. برای طبخ چیکن‌استروگانف، گوشت فیله‌ مرغ را به صورت نوارهای باریک خرد کنید. پیازهای را خلالی خرد و در روغن یا کره تفت دهید. بعد از این‌که پیازها سبک و طلایی شد، سیر رنده شده را اضافه کنید و خیلی کم تفت بدهید، حالا نوارهای فیله مرغ را به آن اضافه کنید، روی مواد فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه بریزید و زیر شعله را کم کنید و اجازه بدهید تا زمانی که رنگ مرغ‌ها تغییر کرده و بپزند روی شعله کم بمانند. بعد از حدود ده تا پانزده دقیقه قارچ‌های ورقه شده را اضافه کنید و هم بزنید. به محض نرم شدن قارچ‌ها نمک و خامه را اضافه کنید و بعد از چند لحظه شعله را خاموش کنید. چند دقیقه اجازه بدهید تا خامه حسابی به خورد تمام مواد برود و سپس چیکن‌استروگانف را با پاستا، سیب‌زمینی خرد شده یا برنج و نان سرو کنید.

افق کوروش