همیشه تصور می کردیم آجیل عید باید پر از پسته و بادام و فندوق و خلاصه انواع و اقسام مغزهای خوشمزه و چشم نوازی باشد که برای پذیرایی مناسب و آبرومند باشد. اما گاهی شرایط جوری سخت می شود که شاید تهیه یک کیلو از آن آجیلی که هر سال میخریدیم ممکن نباشد.

هیچ اشکالی ندارد ،میتوانیم به جای ظرف پر از پسته و بادام ابتکاری به خرج دهیم و تنقلات دیگری که هم از نظر ارزش غذایی و هم خوشمزه گی دست کمی از آجیل را ندارند برای پذیرایی آماده کنیم.

*میوه‌های خشك خانگی مثل برگه هلو، زردآلو، سیب خشك شده، نخودچی و كشمش كه یك تركیب پرپروتئین است.

*كشمش تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت كه در طول فرآیند خشك شدن، درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته است، از این رو استفاده از كشمش به افرادی كه مبتلا به دیابت هستند، توصیه نمی‌شود.

*خشكباری مانند توت و انجیر را به آجیلتان اضافه كنید، زیرا توت برای افرادی كه در حال كاهش وزن هستند، مناسب است و قند موجود در آن چاق‌كننده نیست. همچنین برای جذب آن، بدن نیاز به ترشح انسولین ندارد، به این دلیل استفاده از توت به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود.

انجیر برای زنان در معرض كم‌خونی بسیار توصیه می‌شود، زیرا هر صد گرم انجیر خشك دارای ۲۵۰ میلی گرم كلسیم و ۴ میلی‌گرم آهن است و به این دلیل استفاده از آن برای رفع كمبود آهن و جلوگیری از پوكی استخوان توصیه می‌شود. ضمن این كه ملین بوده و برای سالمندان مفید است.

*آجیل سویا نیز مجموعه‌ای از مواد شفابخش است و سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبیعی را در زنان در دوره یائسگی تعدیل می‌كند، ضدسرطان بوده و بخصوص با سرطان پستان مبارزه می‌كند. به همین دلیل است كه در مردان و زنان ژاپنی كه از سویا در رژیم غذایی خود زیاد استفاده می‌كنند، تعداد مبتلایان به سرطان پروستات و پستان كمتر دیده می‌شود.

سویا از منابع غنی مواد مهاركننده پروتئاز بوده كه ضدسرطان و ضدویروس‌است. در مردان نیز به نظر می‌رسد خوردن دانه‌های سویا و فرآورده‌های غذایی آن اثر منفی هورمون مردانه تستسترون را كاهش می‌دهد.فیبر فراوان موجود در سویا باعث سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شود.

 

 منبع مطلب