به گزارش بهداشت نیوزهر ساله دیابت جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. افرادی که دچار این بیماری هستند باید سطح قند خون خود را مرتباً کنترل کنند. دیابت می‌تواند منجر به چاقی، نارسایی کلیوی و بیماری قلبی شود. رژیم غذایی شما نقش بسیار مهمی در سلامتی‌تان دارد.

پیاز برای مبارزه با دیابت مفید است زیرا:

کم کربوهیدرات است
پیاز بسیار کم کربوهیدرات است؛ در واقع نصف فنجان پیاز خرد شده حاوی 26 کالری و 5.9 گرم کربوهیدرات است. دیابت نوع دوم، نتیجه‌ی مصرف بیش از اندازه‌ی کربوهیدرات‌ها است. از آنجایی که پیاز کربوهیدرات کمی دارد برای دیابتی‌ها مفید است. رژیم غذایی کم کربوهیدرات کمک می‌کند قند خون کنترل شود.

سرشار از فیبر است
پیاز فیبر فراوانی دارد که برای دیابتی‌ها مفید است. فیبر به آرامی تجزیه و هضم می‌شود، برای همین قند در خون به صورت تدریجی رها خواهد شد. در ضمن مصرف فیبر کمک می‌کند روده‌ها راحت‌تر کار کنند و دچار یبوست نشوید. یبوست مشکلی است که خیلی از دیابتی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. رژیم غذایی سرشار از فیبر، سطح کلسترول را طبیعی نگه می‌دارد و ریسک بیماری قلبی را پایین می‌آورد.

شاخص گلیسمی پایینی دارد
شاخص گلیسمی یک ماده‌ی غذایی، تأثیر خاص آن غذا بر گلوکز خون بعد از مصرف آن است. شاخص گلیسمی پیاز 10 است که باعث می‌شود ماده‌ی غذایی ایده‌آلی برای دیابتی‌ها باشد. غذاهایی که شاخص گلیسمی‌شان کمتر از 55 است، قند را با سرعت کمتری وارد خون می‌کنند.

ویتامین و املاح آن زیاد است
مطالعات نشان داده‌اند مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند برای دیابتی‌ها مفید باشد. پیاز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است و ویتامین A، K و اسیدفولیک و نیاسین زیادی هم دارد. پیاز سرشار از املاح است مانند منیزیم، زینک (روی)، پتاسیم، آهن و فسفر.

نکاتی برای دیابتی‌ها
* برای پیشگیری از دردسرهای دیابت باید سطح قند خون را مرتباً چک کنید.
* پایین نگه داشتن سطح قند خون، ریسک علائم دیابت را به حداقل می‌رساند.
* افراد مبتلا به دیابت باید غذاهای سرشار از پروتئین بخورند. پروتئین به حفظ انرژی کمک کرده و با نگه داشتن سرعت سوخت و ساز در سطحی مطلوب، به سلامت بدن بیمار کمک می‌کند.
* افراد دیابتی باید فشارخون خود را نیز کنترل کنند. فشار خون بالا می‌تواند منجر به بیماری‌های متعددی از جمله بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و بیماری‌های چشم شود.
* دیابت، جریان خون در پاها را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به افزایش احتمال زخم پای دیابتی شود. بیماران دیابتی باید پاهای خود را از بابت هرگونه زخم و بریدگی مرتباً چک کنند.

* بیماران دیابت باید مشکلات چشمی را نیز جدی بگیرند. این بیماری می‌تواند سبب آسیب به رگ‌های خونی ریز در شبکیه چشم شود.