نویسنده : استاد شف علی تبارکی

سالاد اولیویه نوعی سالاد سیب زمینی روسی است که در سال هزاروهشتصدوشصت میلادی توسط لوسین اولیویه ، سرآشپز بلژیکی که صاحب رستورانی در مسکو بود ابداع شد. این سالاد در ابتدا یک خوراک بسیار گرانقیمت و اعیانی بود که ویژه ثروتمندان تهیه میگردید.
دستورالعمل اولیه شامل مواد گرانبهایی از قبیل ؛ سینه باقرقره ، زبان گوساله، سینه اردک دودی ، فیله شاه میگو ، خاویار و کیپرز بود که توسط سس مخصوصی با یک دستورالعمل محرمانه طعمدار میشد.

متاسفانه لوسین اولیویه بیست سال بعد درگذشت و دستورالعمل سس این سالاد را با خود به گور برد. تنها چیزی که بازماندگان او میدانستند این بود که سس این سالاد چیزی مشابه مایونز است. یکی از شاگردان اولیویه تصمیم گرفت دستورالعمل استاد را بازسازی و احیا نماید. او در راستای تصمیم خود رستوران اولیویه را ترک و بمدت ده سال پیرامون بدست آوردن این رسیپی تلاش کرد تا سرانجام موفق شد ترکیبی مشابه ترکیب سالاد اصلی بسازد.

پس از انقلاب کمونیستی و فروپاشی طبقه اشراف روسیه ، مواد گرانقیمت این خوراک با مشابهات ارزانتری جایگزین گردیدند ؛ سینه باقرقره ، فیله شاه میگو و خاویار ، جای خود را به مرغ ، نخود فرنگی و هویج پخته دادند. رسیپی جدید این سالاد عبارت بود از سیب زمینی، هویج و تخم مرغ آب پز ، نخود فرنگی ، مرغ پخته ، خیارشور و کالباس خوک که همگی خرد و مخلوط شده و با سس مایونز معمولی طعم دار میشدند.رسیپی این سالاد در اوایل قرن بیستم توسط مهاجران روسی به اکثر نقاط دنیا برده شد و در بسیاری از ممالک با نام “سالاد روس” متداول گردید

منبع : اینستاگرام شخصی استاد شف علی تبارکی