احتمالا تا به حال نام دیپ را زیاد شنیده‌اید و دستور‌های تهیه از انواع مختلف آن را دیده‌اید.
اما شاید اگر به شما بگویند دیپ و سس چه تفاوتی باهم دارند نتوانید به طور دقیق به این سوال جواب بدهید.
در این پست به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

دیپ چیست
دیپ‌ها یا دیپینگ سس‌ها زیر مجموعه‌ای از خانواده سس‌ها هستند و برای دادن طعم بهتر به غذا‌ها استفاده می‌شوند.

معمولا چه غذاهایی با دیپ سرو می‌شوند؟
غذاهایی مثل چیپس ذرت، نان پیتا، نان ترتیلا، کراکرها، برش‌‌هایی از سبزیجات خام، میوه ها، بعضی از غذاهای دریایی، قطعات مکعبی از گوشت و پنیر، چیپس سیب زمینی، فلافل و گاهی حتی بعضی از ساندویچ‌ها برای خوشمزه تر شدن به همراه دیپ سرو می‌شوند.
یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سس و دیپ‌ها در این است که ما معمولا سس را روی غذا می‌ریزیم اما برای استفاده دیپ باید غذا یا خوراکی اصلی را داخل آن غوطه‌ور کنبم.
دیپ‌ها معمولا در کنار فینگر‌فود‌ها، اسنک‌ها، و میان وعده سرو می‌شوند.
————————————————————————————————–
دیپ‌ های معروف در دنیا چه چیز‌هایی هستند؟

گواکاموله:
یکی از معروف‌ترین دیپ‌های موجود در دنیا گواکاموله است که بر پایه میوه آووکادو تهیه می‌شود. آووکادو چربی مفید بالایی دارد و به خوشمزه‌تر شدن و سالم بودن این دیپ کمک بزرگی کرده است. گواکاموله هم به صورت کلاسیک درست می‌شود و هم با اضافه کردن خوراکی‌های مختلف به آن می‌توان طعم‌های مختلفی بر پایه این دیپ خوشمزه را امتحان کرد.
————————————————————————————————–

سالسا:
سالسا یکی از قدیمی‌ترین و متنوع‌ترین دیپ‌هاست. سالسا با مزه‌ای تند دل افراد زیادی در دنیا را برده است. سالسا هم به صورت پخته و هم به صورت خام تهیه می‌شود و با اضافه و کم شدن مواد مختلف نام‌های مختلفی پیدا می‌کند. ترکیب ثابت همه سس‌های سالسا گوجه فرنگی، فلفل تند و پیاز است.
————————————————————————————————–

پنیر چدار: نام پنیر چدار به تنهایی می‌تواند آدم را وسوسه کند. حالا ببینید اگر تبدیل به یک دیپ هیجان انگیز شود و قرار باشد فینگرفود یا میان وعده‌تان را با این خوشمزه‌ی جذاب میل کنید چه اتفاق هیجان انگیزی می‌افتد؟!
———————————————————————————————————————————————–

سیر آیولی:
اصالتا از منطقه‌ای در فرانسه جنوبی به نام پروانس آمده است، Aioli کلاسیک ابتدا فقط شامل ۳ ماده می‌شد: سیر، نمک و روغن زیتون.
فرایند آماده سازی آن فوق العاده دشوار است، زیرا سیر باید به صورت بافتی خمیری در بیاید و بنابراین باید به آرامی در یک هاون قدیمی له شود.
پس از گذشت سال‌ها، مواد دلخواهی مانند زعفران نیز به دستور تهیه آن اضافه شد که طعم آن را تغییر می‌داد.