کریستتا “کریس” کامرفورد، سرآشپز ارشد کاخ سفید، با بیش از یک دهه پخت غذا برای چهار رئیس جمهوری و خانواده آنها و عرضه مهارت خود برای مقامات عالی رتبه خارجی در ضیافت های ناهار و شام رسمی، یکی از درازمدت ترین سابقه های خدمت در کاخ سفید را دارد.

کامرفورد پنجاه و شش ساله، متولد مانیل در فیلیپین که اکنون شهروند آمریکاست مهارت آشپزی را در دانشگاه فیلیپین آموخته و آشپزی سنتی غذای فرانسوی را نیز با مدتی تحصیل در اتریش فراگرفته است. او زمانی که ۲۳ سال داشت به ایالات متحده مهاجرت نمود و به عنوان آشپز در هتل های واشنگتن مشغول کار شد.

فرصت بزرگ کامرفورد در سال ۱۹۹۵ و هنگامی که سرآشپز کاخ سفید، والتر شایب سوم او را به عنوان دستیار سرآشپز برای کار در آشپزخانه کاخ سفید استخدام کرد به دست آمد.

ده سال بعد هنگامی که شایب بازنشسته شد، لورا بوش، بانوی اول، کامرفورد را به مقام سرآشپز ارشد کاخ سفید ترفیع داد. این ترفیع کامرفورد را اولین زن و نخستین اقیلیت نژادی کرد که از سال ۱۹۶۱ و ریاست جمهوری جان اف. کندی تا کنون موفق به احراز این مقام شده است.

لورا بوش در سال ۲۰۰۵ به نیویرک تایمز گفت: “عشق کامرفورد به آشپزی را می توان در هر لقمه از خوراک های خلاقانه او چشید.”

وظایف کامرفورد به عنوان سرآشپز ارشد شامل سرپرستی کادری از پنج سرآشپز تمام وقت، و دیگر کارکنان آشپزخانه و در عین حال تدارک و تهیه خوراک ها است.

ژاکلین چیو-لاری، ویراستار ارشد کتاب تازه منتشر شده ای به نام “تازه ترین آشپزخانه فیلیپینی: داستان ها و دستور غذاهایی از سراسر جهان” می گوید: “او در میان چندین سرآشپز فیلیپینی در سراسر جهان است که از احترام زیادی برخوردار می باشد.” کامرفورد با اهدای یک دستور غذا از مادر فقید خود، ارلیندا پاسیا، به نگارش این کتاب کمک کرد.

کامرفورد درباره مادر خود می نویسد: “زبان محبت ننای آشپزی بود، و من از موهبت بزرگ شدن در کنار با استعدادترین و کارا ترین آشپز برخوردار بودم. بسیاری از سرآشپز های معروف به شما می گویند که اولین و بزرگ ترین تاثیر را از مادر خود داشته اند. مادر من واقعا بهترین آشپزی بود که من شناخته ام.”

این مقاله نوشته لنور تی. ادکینز، نویسند مستقل است.