آنتونی بوردین آشپز سرشناس امرکایی که به تازگی از دنیا رفت، حدود 4 سال پیش به ایران آمد تا مستندی در مورد غذاهای ایرانی بسازد.
او که به خاطر مستندهایش در مورد غذاها و پاتوق‌های غذاگردی در سراسر جهان مشهوراست ،چندی پیش در هتل محل اقامت خود در استراسبورگ فرانسه در سن ۶۱ سالگی خودکشی کرد.

بوردین در میان ایرانیان به خاطر سفرش به تهران و اصفهان در سال ۲۰۱۴ و ساخت یک مستند برای شبکه CNN در مورد غذاهای ایرانی شناخته شده‌است.

بوردین در این مستند که بخشی از مجموعه مستند «بخش‌های ناشناخته» بود، به منزل برخی خانواده‌های ایرانی، برخی پاتوق‌های محلی و رستوران‌های می‌رود و به برخی غذاهای ایرانی همانند بز قورمه، ته‌چین، کوفته تبریزی، چلو کباب، کباب بره، فسنجان، قیمه، دلمه، ته دیگ، بریانی و … اشاره می‌کند.

او بریانی را غذایی متفاوت از آنچه در دنیا به نام بریانی معروف است معرفی می‌کند و معتقد است که قیمت آن را به طلا باید محاسبه کرد.


بوردین غذای ملی ایران را چلوکباب می داند و معتقد است که غذاهای ایرانی اغلب شیرین، معطر و بسیار پیچیده هستند و همچنین تهیه آن بسیار زمان بر است.
این آشپز امریکایی ایران را سرزمین دستور غذاهای اسرارآمیز می‌خواند و عنوان می‌کند که ایرانی‌ها بسیار به غذاهای خود افتخار می‌کنند و میزبانان سخاوتمندی هستند.

پس از آنکه بوردین در سال ۲۰۱۴ به ایران سفر کرد به عنوان یک امریکایی که به ایران رفته، بسیار مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت، او در مورد ایران در مصاحبه های خود گفت که ایران بسیار با تصورات او متفاوت بوده‌است.

او ایران را کشور جوانی معرفی کرد که نه شرقی است و نه غربی و شگفت‌آورترین بخش سفرش را این گونه توضیح داد: ایرانی‌ها در خیابان از من می‌پرسیدند که اهل کجا هستم و وقتی می‌شنیدند امریکاییم به من خوش آمد می‌گفتند و مرا به خانه‌شان دعوت می‌کردند تا طعم غذاهایشان را بچشم .رفتار ایرانیها با من بسیار دوستانه بود.

چمدان