قهوه ترک فقط یک نوشیدنی از میان تمام نوشیدنی های ترکیه نیست، بلکه بخش مهمی از فرهنگ ترکیه برای قرن های متوالی بوده است . مردم ترکیه عموما به مهمان نوازی معروف هستند ، در فرهنگ ترکی میزبان باید بهترین و خوشمزه ترین غذا ها و نوشیدنی ها را برای میهمان فراهم کند . معمولا میزبانان در ترکیه محل پزیرایی را ترک می‌کنند تا میهمان بتواند با آسودگی خاطر و در آرامش از خودش پذیرایی کند . تهیه و سرو قهوه ترک بخشی از این فرهنگ مهمان نوازی است. ما در این مطلب قصد داریم دستور العمل صحیح طرز تهیه قهوه ترک را به صورت مرحله به مرحله همراه با تصاویربه شما آموزش دهیم . پس با قهوه ایلیا همراه باشید .

وسایل مورد نیاز جهت تهیه قهوه ترک :

قهوه جوش ترک : ترجیحا از جنس مس و با دهنه ای باریک
پودر قهوه ترک : قهوه شما باید حتما بسیار نرم آسیاب شود به قدری که پودر قهوه مانند پودر کاکائو نرم باشد.
آب : برای دستیابی به بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از آب مجدد تصفیه شده و یا آب معدنی استفاده نمایید .
شکر : به جز اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود، باعث غلیظ تر شدن و در اصطلاح مربایی شدن هر چه بیشتر قهوه ترک می‌شود .
منبع گرما : چه از شعله گاز استفاده می‌نمایید و چه از اجاق برقی دقت داشته باشید که از حرارت کم برای تهیه قهوه ترک استفاده نمایید .
فنجان : بهتر است از فنجان‌های چینی مخصوص قهوه خوری استفاده کنید تا اگر دوست داشتید در انتهای نوشیدن قهوه بتوانید یک فال قهوه هم بگیرید .


طرز تهیه قهوه ترک :

پس از این که وسایل مورد نیاز را تهیه نمودید زمان آن فرا می‌رسد که مشغول به تهیه قهوه خوش طعم و عطرتان شوید .

1- برای اندازه گیری مقدار آب مورد استفاده برای تهیه قهوه‌تان از یکی از فنجان های قهوه‌تان استفاده کنید ، برای اندازه گیری به ازای هر یک نفر یک فنجان آب پیمانه کنید و آب فنجان را درون قهوه جوش خود بریزید ، این کار را برای هر تعداد فنجان قهوه ای که می‌خواهید تهیه کنید تکرار نمایید (مثلا برای 3 نفر ، سه مرتبطه ) .

2 – به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید ، اگر همه افرادی که قرار است قهوه را بنوشند تمایل به سرو شیرین قهوه داشتند می‌توانید در همان ابتدا بعد از اضافه کردن قهوه شکر را نیز به قهوه جوش اضافه کنید ، در غیر این صورت شکر را در کنار سینی سرو قهوه قرار دهید تا هرکس به میل خودش شکر اضافه کند .

3 – حال که پودر قهوه ترک و شکر خود را اضافه کردید ، آن هارا به خوبی درون قهوه جوش با هم مخلوط کنید .

4 – به آرامی قهوه جوش را بر روی منبع حرارت (شعله ملایم) قرار دهید و کمی منتظر بمانید تا ورود به مرحله بعدی و جوش آمدن قهوه ممکن است 3 الی 4 دقیقه زمان نیاز باشد اما در این مدت سعی کنید که چشم از دهانه قهوه جوش بر ندارید . زمانی که قهوه دم می‌کشد کف کرده و بالا می آید.این فوم تیره که بر روی سطح قهوه تشکیل می‌گردد برای سرو رسمی و فروشگاهی قهوه ترک بسیار با اهمیت است .

5 – حال قهوه جوش را از روی گاز بردارید تا کمی فوم روی آن پایین برود ، اگر می‌خواهید قهوه تان غلیظ تر شود می‌توانید ، قهوه جوش را به مدت 10 تا 20 ثانیه مجددا بر روی شعله قرار دهید تا مجددا کف کند و بالا بیاید و برای چند ثانیه آن را از روی شعله گاز مجدد بردارید تا فوم فروکش کند. این کار را می‌توانید 1 الی 3 بار دیگر با توجه به غلظت مورد نظرتان تکرار کنید .

6 – زمانی که به غلظت مورد نظرتان دست یافتید ، مقداری از فوم روی سطح قهوه را به وسیله یک قاشق مربا خوری درون هر فنجان بریزید بعد از انجام این کار قهوه جوش را برداشته و از کنار فنجان شروع به ریختن قهوه نمایید تا فنجان پر شود ، برای سایر فنجان ها نیز همین کار را انجام دهید و سعی کنید همه فنجان ها را به یک اندازه پر کنید .

7 – حال همه چیز برای سرو یک قهوه ترک خوشمزه ، دلچسب و غلیظ آماده است . البته سرو و نوشیدن قهوه ترک نیز آداب و اصول خود را دارد که شما می‌توانید با مطالعه مقاله ، راز های نوشیدن قهوه ترک به بهترین و ایده آل ترین نکات نوشیدن قهوه ترک آگاه شوید .


چند نکته ی کلیدی برای بهبود کیفیت قهوه ترک :

1 – قهوه جوش مسی برای دم کردن قهوه ی ترک مناسب تر است ، چون انتقال حرارتی مس بیشتر از سایر فلزات مرسوم است و در نتیجه قهوه به صورت یک دست و با حرارت کمتر دم می‌کشد.
2 – برای دم کردن قهوه ترک از آب سرد استفاده کنید.
3 – حتماً از قهوه ای که کاملاً نرم آسیاب شده است استفاده کنید.
4 – برای دستیابی به بهترین طعم و عطر سعی کنید از قهوه های عربیکا استفاده نمایید و یا از ترکیب های قهوه ای که بیشترین درصد تشکیل دهنده آن قهوه عربیکا باشد .

منبع: قهوه ایلیا