ام بي اي نيوز: در سال 2013 استارباكس بزرگ ترين شركت كافي شاپ جهان نام گرفت. اين شركت بيش از 20 هزار و 891 شعبه در 62 كشور جهان دارد كه 13 هزار شعبه از آن ها فقط در ايالات متحده آمريكا وجود دارند. فقط در سال 2012 با استخدام 149 هزار نفر در همه جاي دنيا، درآمد هاي آن از مرز 13 ميليارد دلار گذشت.

استارباكس توسط سه دانشجوي سابق دانشگاه سانفرانسيسكو به نام هاي جري بالدوين، زو سيگل و گوردون بوكر تاسيس شد. نقشه آن ها فروش دانه هاي قهوه با كيفيت بالا و تجهيزات برشته كردن آن ها در آينده بود اما هرگز انتظار كسب چنين موفقيتي را در سال هاي آتي نداشتند.

اولين فروشگاه استارباكس در روز سي ام مارس 1971 ميلادي در شهر سياتل ايالت واشنگتن افتتاح گرديد. اين شعبه تا سال 1976 فقط دانه هاي برشته شده قهوه را مي فروخت. به زودي با تغيير موقعيت مكاني فروشگاه، موسسان آن اقدام به فروش قهوه اسپرسو در سال 1986 ميلادي كردند.

در سال 1987 هاوارد شولتز از فرصت خريد سهام شركت از صاحبان اصلي آن استفاده كرد. او با افتتاح شعبه هاي جديد خارج از سياتل كسب و كار خود را توسعه داد. در سال 1980 ميلادي 46 فروشگاه استارباكس سالانه نزديك به 900 كيلوگرم قهوه بو داده را به مردم فروختند.

به علت رشد سريع محبوبيت استارباكس، شولتز براي افتتاح شعبه هاي بيشتر در حد توان به منظور برآورده كردن تفاضاي عموم مردم و البته كسب درآمد بيشتر تحت فشار قرار گرفت. تا سال 1992، استارباكس با بيش از 135 شعبه به درآمد سالانه تا مرز 72ميليون دلار دست يافت. همان سال هاوارد شولتز به عرضه اوليه عمومي سهام شركت در بورس NASDAQ پرداخت.

ارزش سهام اين شركت در بازار تا مرز 271 ميليون دلار تخمين زده مي شد. شولتز 12% از سهام شركت را به قيمت 25 ميليون دلار در راستاي افزايش سرمايه براي دو برابر كردن تعداد فروشگاه هاي خود در دو سال آينده فروخت. در سال 1996 ميلادي آن ها امكان توسعه فروشگاه هاي خود خارج از آمريكا با افتتاح اولين فروشگاه استارباكس در شهر توكيو را به دست آوردند.

در سال 1998 ميلادي، استارباكس سهام شركت انگليسي “Seattle Coffee” را به قيمت 83 ميليون دلار خريد. در ادامه با تغيير نام 65 شعبه Seattle Coffee به استارباكس، اين شركت به بازار انگلستان وارد شد. بار ديگر در سال 2003 استارباكس سهام “Torrefazine” ايتاليا و “Best Coffee” سياتل را به قيمت 72 ميليون دلار خريد. اين اتفاق افتتاح 150 فروشگاه جديد را در پي داشت. در سال 2007، اولين فروشگاه استارباكس در روسيه افتتاح شد. در نوامبر 2012 خريد سهام شركت موفق “Teavana” به قيمت 620 ميليون دلار، آن را به بزرگ ترين معامله استارباكس تبديل كرد. تا سال 2013 تمركز مجدد بر روي افتتاح فروشگاه هاي متعدد در كشور هاي جنوب شرقي آسيا و آمريكاي جنوبي منجر به توسعه جهاني استارباكس شد.

استارباكس به خاطر فروش انواع گوناگون قهوه محبوب خاص و عام است اما در زمينه فروش ديگر نوشيدني هاي سرد و گرم، ساندويچ ها، شيريني ها و اسنك ها نيز فعاليت دارد. اين شركت روي توليد محصولات خاص تر متناسب با فرهنگ و ذائقه بومي مردم هر كشور نيز متمركز است بنابراين به مردم در جاهاي مختلف دنيا كتاب، موسيقي، فيلم و بستني هاي مطابقه سليقه آن ها را مي فروشد. از فروش دانه هاي برشته قهوه در دهه 1970 ميلادي گرفته تا كسب بيش از 1 ميليارد دلار درآمد خالص، اين واقعا يك موفقيت بسيار بزرگ به شمار مي رود. هاوارد شولتز در اجراي يك استراتژي رشد تهاجمي شركت داشته است كه پيروي درست از آن، جايگاه امروزي استارباكس را براي اين شركت به ارمغان آورد. در سال 2012 استارباكس رشدي 38 درصدي را تجربه كرد و البته در حال حاضر هيچ گونه نشانه اي از كاهش سرعت اين روند در آينده مشاهده نمي شود.