دو سال پیش بود که گروهی از محققان هلندی، از ساخت اولین همبرگر دنیا توسط سلول‌های بنیادی خبر دادند. با این حال، ساخت این همبرگر ۳۰۰ هزار دلار هزینه برداشته بود. از قیمت‌اش بدتر، مزه‌اش بود. «مارک پست» و تیم‌اش دو سال گذشته را مشغول بهبود اختراع‌شان بوده‌اند. آن‌ها می‌گویند همبرگری مصنوعی ساخته‌اند که تا پنج سال دیگر وارد بازار خواهد شد.

همبرگری مصنوعی ساخته شده است که تا پنج سال دیگر وارد بازار خواهد شد
پیشرفت سریع در رشته‌های زیست‌شناسی مولکولی و هم‌چنین تکنولوژی سلول‌های بنیادی، ساخت گوشت را در آزمایشگاه ممکن کرده است. این گوشت‌ها به مذاق دوست‌داران طبیعت و حیوانات هم خوش خواهد آمد. صنعت گوشت امروزه بخش بزرگی از منابع طبیعی را در اختیار دارد و در عین حال هم گازهای گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کند. آلودگی‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هم به لطف این صنعت بیشتر شده‌اند.

اگر همبرگرهایی که در آزمایشگاه درست شده‌اند بتوانند این موضوعات را حل کنند، پس ساخت آن‌ها چندان هم بد به نظر نمی‌رسد. تیم «مارک پست» اسم Future Meat یا «گوشت آینده» را برای خود برگزیده است و می خواهد حتی یک سینه‌ی کامل مرغ را هم در آزمایشگاه تولید کند.

شاید پنج سال برای تولید انبوه گوشت‌های آزمایشگاهی زمان زیادی به نظر نرسد، اما پست می‌گوید که این هدف قابل دسترسی است. او می‌گوید که در ابتدا گوشت‌ها را فقط برای متقاضیان خاص و کسانی که درخواست بدهند تولید خواهند کرد، اما می‌گوید که با بالا رفتن تقاضا، قیمت‌اش هم پایین خواهد آمد و وارد فروشگاه‌های بزرگ خواهد شد.

آن‌ها هم‌چنین اوایل سال جاری اعلام کردند که توانسته‌اند قیمت هر برگر را به ۱۱ دلار برسانند که قیمتی کاملا قابل رقابت با دیگر محصولات سالم بازار به نظر می‌رسد.

با این حال مهم‌ترین موضوع این است: آیا گوشت‌هایی که پست می‌خواهد تولید کند، طعم خوب گوشت را خواهند داشت، یا مثل نمونه‌های اولیه بدمزه و خشک باقی مانده‌اند؟

گوشتی که پست در سال ۲۰۱۱ ساخته بود، تنها از فیبر تشکیل شده و در آن خبری از چربی نبود. این موضوع هم به مذاق انسان چندان خوش نمی‌آید.

منبع دیجیکالا مگ