روز ولنتاین همانطور که می دانید به روز عشق معروف است.روزی که عشاق برای هم کادو گرفته و آن روز را با هم جشن می گیرند.حال ما می خواهیم در اینجا علت نام گذاری این روز را به روز ولنتاین یا روز عشق بازگو کنیم.
همان طور که می دانید در فرهنگ غرب و مسیحیان روز ۱۴ فوریه که معمولا مصادف با ۲۵ بهمن ماه ما ایرانیان است به روز عشق معروف است البته در ماهای کبیسه این روز در ایران به ۲۶ بهمن تغییر مسیر می دهد.روز ولنتاین در واقع برگرفته از سنت روم باستان و مسیحیت می باشد و در مورد این روز داستان های مختلفی وجود دارد.معروفترین این داستان ها مربوط به کشیشی است که در سال ۲۷۰ میلادی زندگی میکرده است و گویا این روز که روز عشق برای همگان است ایشان در این روز به قتل می رسند و نام ایشان برای زنده نگه داشتن نام عشق جاودانه می ماند.
طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلودیوس دوم کشیشی به نام والنتین می‌زیسته‌است. کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم ممنوع می‌کند. والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. هنگامی که کلودیوس این امر را دریافت، والنتین را به مرگ محکوم کرد.
افسانه دیگر می‌گوید شاید کشیش والنتین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده باشد.
مطابق یک افسانه دیگر، کشیش والنتین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت والنتین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف والنتین تو».
جالب است بدانید که روز عشق فقط مختص اروپاییان نیست و این امر چیزی فراتر از یک قاره است.و تقریبا می توان گفت هر کشوری با قدمت بالا روزی به این نام برای خود دارد.در ادامه نظر شما را به روز عشق کشورهای دیگر جلب می کنم.
در کشور چین، روزی مشابه والنتین موجود است که تحت عنوان (شب هفت ها) نامیده می‌شود. برابر با افسانه‌ای چینی، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمین روز هفتمین ماه از تقویم قمری در آسمان با یکدیگر ملاقات کردند. آخرین (شب هفت ها) در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ بود. روایتی دیگر از این روز با اندکی تفاوت نسبت به چین، در ژاپن نیز موجود است که از آن به عنوان (تاناباتا) یاد می‌گردد و برابر با هفتم ژوئیه تقویم خورشیدی‌ست. در فرهنگ آذربایجان نیز (سونای گنجه سی) یعنی شب سونای را که برابر است با ۳۱ شهریور (آخرین روز تابستان) از طرف آذربایجانی‌ها به عنوان روز عشق گرامی داشته می‌شود، در این شب که خورشید و ماه در زاویه ۱۸۰ درجه رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند به سان دو عاشق دیگر روزهای سال را در پی هم می‌روند و بدینسان عشق آنان جاودانه می‌شود. در کشور مصر، روز عشق دیگری موجود است که برابر با ۴ نوامبر هر سال است. در کره جنوبی، در ۱۱ دسامبر هرسال، روزی تحت عنوان (روز پِپِرو) موجود است که در آن زوج‌های جوان هدایایی به یکدیگر تقدیم می‌کنند.
در ایران باستان دو جشن از جهاتی با والنتین مشابهت داشته‌است. یکی جشن مهرگان که در ۱۶ آبان ماه برگزار می‌شده و در آن مردم به یکدیگر هدیه می‌داده‌اند و دیگر جشن اسفندگان یا سپندارمذگان بوده که پنجم اسفند برگزار می‌شده و مردان به همسران خود هدیه داده و از آنها تجلیل می‌کرده و بر تخت می‌نشانده‌اند.

ghazaland