با هر گردشگر کارکشته ای که صحبت کنید، به شما خواهد گفت که راز یک سفر به یادماندنی، رفتار کردن در هر شهر مانند بومیان آن منطقه است؛ ولی زمانی که از آنها یک پیشنهاد عملی درخواست می کنیم، فقط چند جمله کلیشه ای و مبهم دست گیرمان می شود. شاید بد نباشد که خود را جای بازدیدکنندگان شهرتان بگذارید. تا چه حد از آنها انتظار دارید که مانند شما غذا بخورند؟ اگر به عنوان یک گردشگر نمی خواهید غذاهای بی کیفیت، خطرناک، خارج از دستور اصلی یا گران بخورید، لازم است که از اطلاعات بومیان هر منطقه استفاده کنید. در این مقاله با راهکارهایی آشنا می شوید که شما را در لذت بردن از غذاهای بومی یک منطقه یاری می کنند.
search
1- پیش از سفر تحقیق کنید
پیش از آنکه وارد مقصد خود شوید، درباره معروف ترین غذاهای آن تحقیق کنید. در دستور اصلی غذا از چه موادی استفاده می شود؟ هر وعده آن چه حجم و اندازه ای دارد؟ سپس به دنبال بهترین مکان هایی که این غذا را سرو می کنند بگردید. توجه داشته باشید که هرچند بازخوردهای مخاطبین در وبسایت ها باارزش هستند، ولی همیشه نمی توان به آنها اطمینان کرد؛ به ویژه زمانی که پای صحبت درباره مزه غذاهای یک رستوران به میان می آید. مراجع متعدد و نسبتا قابل اعتمادی بدین منظور وجود دارند. Eater، Saveur و Roads & Kingdoms برخی از مهمترین منابع برای استفاده از اطلاعات و تجربیات سایر افراد در این باره هستند.
تور غذایی
2- در تورهای غذایی ثبت نام کنید
تورهای غذایی یکی از خوشمزه ترین بخش های هر سفر محسوب می شوند. در این تورها یک دیدگاه کلی از بهترین غذاهای هر شهر و مکان هایی که به سادگی می توان این وعده های غذایی را پیدا کرد ارائه می شود. برای ثبت نام در این تورها می توانید از پذیرش هتل خود کمک بگیرید و یا به جستجو در اینترنت بپردازید. اگر با یک تور سفر می کنید، می توانید از راهنمای تور بخواهید که به شما کمک کند. همچنین در دفاتر گردشگری هر منطقه نیز نمایندگانی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

3- کورکورانه به دیدگاه های آنلاین اعتماد نکنید
یک واقعیت مهم درباره غذاهای محلی وجود دارد و آن سلیقه ای بودن آنها است. شخصا یک بار صرفا بر اساس پیشنهاد بازدیدکنندگان یک وبسایت، یک غذای محلی (که نمی خواهم نام غذا، رستوران یا حتی شهر را ببرم) در یک رستوران محلی معروف در شمال یک شهر را امتحان کردم. ظاهر غذا واقعا عالی بود، ولی پس از آنکه اولین لقمه آن به زبانم رسید، بوی زهم گوشتی که در غذا بکار رفته بود پشیمانم کرد؛ به طوری که تا مدت ها حتی با شنیدن بویی شبیه به آن غذا احساس وحشتناکی داشتم. شاید مزه پیتزای یک رستوران بهترین طعمی باشد که یک گردشگر در عمر خود چشیده و این تجربه را در یک وبسایت ثبت کرده باشد، ولی این بدان معنا نیست که شما نیز از خوردن آن پیتزا لذت خواهید برد.
غذای خیابانی
4- از خوردن غذاهای خیابانی خجالت نکشید
غذاهای خیابانی معمولا ارزان تر، بزرگتر و دسترسی به آنها ساده تر است. علاوه بر اینها، معمولا روح واقعی فرهنگ غذایی بومی هر منطقه بیشتر از آنکه در رستوران ها دیده شود، در جان غذاهای خیابانی رسوخ می کند. کافی است از یک شیکاگویی آدرس بهترین هات داگ فروشی را بپرسید. پاسخ بیشتر آنها در خیابان ها خواهد بود. با این وجود، نباید فراموش کرد که غذاهای خیابانی برخلاف طعم خوشمزه خود پتانسیل بیشتری برای مبتلا ساختن شما به مسمومیت های غذایی دارند. بنابراین پیش از سفارش غذای خیابانی خود به خوبی فرایند پخت و پز آن را زیر نظر داشته باشید. اگر نسبت به روش، وسایل و مواد اولیه پخت و پز مشکوک هستید و یا در کشوری قرار دارید که آمار بیماری های غذایی در آن زیاد است، ریسک نکنید.

مرتضی قدیمی – منبع : هم گردی