نویسنده : شف علا پیشرو

یکی از مشکلات آدما اینه که مثلا:میدانند کشیدن سیگار خطرناک است،اما میکشند!؟ میدانند توتون قلیان فلان ماده سمی و بهمان مشکل تندرستی رو داره، اما خب میکشند!؟
این یک ایراد زیربنائیست که ابتدا به زیرساخت های روانشناختی انسان بازمیگردد و سپس به تربیت و شخصیت اجتماعی!
برای نمونه تفاوت های رفتاری در جامعه هند ،ایران و سویس کاملا بارز است(بدون ذکر اینکه کدام خوب یا بد است).
اکنون پس از این پیش درامد،بپردازیم به بحث آلومینیوم و بویژه ظرفهائی ازین جنس!

تقریبا همه میدانند که فلز آلومینیوم در برخورد با حرارت،نمک و اسید از خود واکنش نشان میدهد. مثلا اگر کرفس را در ظرف آلومینیومی بپزید، مقدار -هرچند اندک- از آلومینیوم حل شده در خوراک با کرفس و بقیه خوراک به بدن جذب شده و موجب بیماری و نارسائی میگردد.
براین اساس هرآنچه که دارای ترکیب های اسیدی و نمکی است نباید در ظرف آلومینیومی پخته یا سرو شود.
گوجه، پیاز،کرفس،ریواس،آناناس، پنیرهای نمک دار، ماست و…..بسیاری دبگر مواد میتوانند خطر انتقال آلومینیوم به خوراک را موجب شوند.

حتما دیده اید که اگر در قابلمه آلومینیومی شیر را داغ کنیم،خورشتی را بپزیم بخشی از ظرف تیره تر میشود، این تغییر رنگ نتیجه همان واکنش شیمیائی آلومینیوم در برابر اسید و نمک است.
در کشورهای پیشرفته هشدارهای جدی روزمره در راستای استفاده از فویل آلومینیوم یا ظرف های یکبار مصرف ازین جنس، پخش میگردد.
بیماری آلزهایمر، سرطان سینه ، آلرژی های گوناگون نسبت به مواد خوراکی از جمله پسامدهای استفاده از ظرف یا پوشش آلومینیومی در آشپزخانه است.

جالب اینجاست که با پیشرفت دانش و همه گیر شدن آگاهی تخصصی در جهان ، امروزه رستورانهای بسیاری را در ایران میبینیم که از قابلمه های آلومینیومی برای پخت خوراکها ( چلو،خورشت،خوراکهای ماهبچه و گردن و …..) استفاده میکنند و چندیست که سرو خوراک ها در این ظرف ها ، سر میز نیز ، رایج شده است.
خواهش من اینست که اولا کمی در خصوص ضررهای آلومینیوم پژوهش کنید و دوم اینکه از ظرفهای آلومینیومی و فویل استفاده نکنید.

پی کپشن: چون دوستان میپرسند، من به آلمانیها اقتدا میکنم و ظرفهای استیل خالص(مثلا فیسلر) را برای پخت و پز گزینش میکنم. آنها تمام آزمایشها و پژوهش هارا انجام میدهند و ما سودش را میبریم☺

منبع : اینستاگرام شخصی شف علا پیشرو