در میان میلیاردرها و میلیونرهای دنیا افراد زیادی هستند که ثروتشان را از راه آشپزی،‌ خوراکی و سیر کردن شکم مردم دنیا به روش‌های مختلف به دست آورده‌اند. از این میان تعدادی ازآشپزهای معروف دنیا هم در سلک ثروتمندان دنیا قرار دارند. دنیای آشپزی از آن حوزه‌هایی است که گردش مالی بسیار بالایی دارد و خیلی از چهره های معروف آشپزی از این راه پولدار شده‌اند. یکی از کسانی که سالانه سی و هشت میلیون دلار از طریق آشپزی و رستورانداری به دست می‌آورد، گوردون رامسی بریتانیایی است که در ادامه به معرفی فعالیت‌ها و زندگی او می‌پردازیم.

در بریتانیا سه آشپز معروف زبانزد خاص و عام هستند که در این میان «گوردون رامسی» جزو برترین آشپزهای انگلیس و اروپا به شمار می‌رود. در این جا می‌خواهیم از زندگی این آشپز نامی بدانیم.

گوردون جیمز رامسی در هشت نوامبر سال ۱۹۶۶ در جان استون اسکاتلند چشم به جهان گشود. پدرش مدیر یک باشگاه ورزشی بود، گاهی هم دلالی می‌کرد و اجناس ورزشی را می‌خرید و گران‌تر می‌فروخت. مادرش هم پرستار بود.

پدر گوردون به دلیل ورشکستگی به انحراف کشیده و زندگی آنان به یک جهنم تبدیل شد. گوردون یک خواهر و یک برادر بزرگ‌تر ازخود نیز دارد. او از کودکی طعم ناامیدی، شکست و بدبختی را چشید که همه این ناملایمات زندگی ناشی از بی‌توجهی پدرش بود.

۱۶ ساله که بود به همراه خواهرش تصمیم گرفت مستقل زندگی کنند. او برای کسب درآمد و کمک به خواهرش در هتلی در بخش آشپزخانه به کار مشغول شد. او احساس کرد به آشپزخانه علاقه زیادی دارد و می‌تواند ابتکار عمل نشان دهد و غذاهای متنوع تهیه کند. به خاط همین به لندن عزیمت کرد تا در رستوران‌های بزرگ کار کند و به آموخته‌هایش بیفزاید.

او به مدت دو سال و ده ماه در رستوران مارکو پیروایت مشغول به کار شد. استعداد عجیبی در این حرفه داشت. به پیشنهاد سرآشپز «هاردی» که یکی از بهترین سرآشپزهای آن دوران بود به سوی پاریس روانه شد تا غذاهای فرانسوی را یاد بگیرد.

ازدواج موفقیت‌آمیــز
گوردن در سال ۱۹۹۶ با «کایتانا هاتسون» دختر یکی از ثروتمندان انگلیس ازدواج کرد. پدر همسر گوردون «کریس هاتسون» سرمایه زیادی به گوردون داد تا او بتواند رستوران باز کند و کار خود را گسترش دهد. گوردون در سال ۱۹۹۸ با پدرزنش شریک شد و یک رستوران افتتاح کرد. او در سال ۲۰۰۱ توانست رستوران خود را بسط دهد و سه شعبه دیگر در شهرهای دیگر انگلستان افتتاح کند. پس از انگلیس نوبت دیگر کشورها بود که از دست پخت گوردون لذت ببرند.

او در «خوردبی» یک رستوران باز کرد و آن را ERREV نام گذاشت. بعد به توکیو رفت و در سال ۲۰۰۵ رستورانی با نام گوردون رامسی افتتاح کرد. در سال ۲۰۰۶ نیز در نیویورک رستوران دیگری برپا کرد، سپس به پومونای کالیفرنیا رفت و در آن‌جا هم رستوران تأسیس کرد. به این ترتیب شهرت گوردون جهانی شد. او خلاقیت زیادی در پخت و طبخ غذا به کار می‌برد و همین مسئله سبب معروفیت وی شده است.

گوردون مشهور
او هم‌اکنون به عنوان یکی از سه آشپز معروف بریتانیا به شمار می‌رود و در جولای سال ۲۰۰۶ جوایزی به دلیل بهترین آشپز از انجمن بهداشت و تغذیه انگلیس دریافت کرد. او نه تنها به مزه و شکل غذاها توجه دارد بلکه سعی در ارائه مقوی‌ترین و پرویتامین‌ترین غذاها به مردم را دارد. در سپتامبر سال ۲۰۰۶ نام او در لیست صد فرد معروف انگلستان در مجله «کاترو» قرار گرفت.

به دنبال این موفقیت‌ها تلویزیون کانال چهار انگلیس از او دعوت کرد تا در برنامه‌های آموزشی آشپزی شرکت کند و آموخته‌هایش را به مردم ارائه دهد.

گوردن در سال ۲۰۰۵ به آمریکا دعوت شد و مدتی در شبکه فاکس برنامه اجرا می‌کرد. البته به دلیل مشغله زیاد و کار در رستوران‌های متعددش به‌طور منظم در شبکه های تلویزیونی حضور پیدا نمی‌کرد.

پس از مدتی به نوشتن کتاب‌های آشپزی روی آورد که تاکنون ۱۴ کتاب آشپزی نوشته و به چاپ رسانیده است. در مجله تایمز نیز شنبه ها در ستون آشپزی مطالبی در مورد فواید موادغذایی و طبخ غذاهای صحیح می‌نویسد.

گوردون خیر و مهربان
گوردون رامسی قسمتی از درآمد خود را صرف مردم نیازمند می‌کند و تاکنون چند مؤسسه خیریه افتتاح کرده است. او برای مردم بیمار و فقیر مبتلا به ایدز در هند مبلغ صد هزار یورو پرداخته تا صرف دارو و بیمارستان شود.

او در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ یک مؤسسه خیریه برای کودکان بی‌سرپرست در لندن باز کرد. او و همسرش علاقه زیادی به چنین کارهایی دارند. گوردن رامسی نه تنها در آشپزی، بلکه به عنوان یک انسان مهربان میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. او تصمیم دارد روز به روز به تعداد رستوران‌هایش در سطح جهان بیفزاید و درآمد بیشتری کسب کند تا بتواند کمک بیشتری به فقرا کند.