نویسنده : استاد شف علی تبارکی

تا چند دهه پیش چاقوهای دست ساز زنجان بعنوان بهترین چاقو نزد افراد حرفه ای شناخته میشدند. چاقوهای زنجان بسیار تیز و مورد علاقه قصابها بودند. اما معایبی هم داشتند ؛ زنگ میزدند ، یکنواختی شکل و اندازه نداشتند ، زود کُند میشدند و در مقابله با پیاز به زانو درمی آمدند و از همه مهمتر ، دسته چاقوهای زنجان بسیار غیر بهداشتی ، نا ایمن و فاقد ارگونومی بود ، در محل اتصال دسته به تیغه عمدتا از فلز سمی برنج استفاده میشد و جنس دسته ها نسبت به نفوذ آب و باکتریها مقاوم نبود ، دیگر اینکه نحوه اتصال دسته به تیغه بسیار نامطمئن و غیر مستحکم بوده و احتمال شکستن دسته حین کارهای سنگین وجود داشت.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری ، چاقوهای زنجان از حالت دست ساز به تولید انبوه رسیدند و دو کارخانه با نامهای #چاقو_حیدری و #چاقو_طاهری به تولید این نوع چاقوها در مقیاس وسیع مبادرت کردند که در این راستا مشکلات دسته چاقوها تا حد زیادی برطرف گردید اما ضعف آلیاژهای ایرانی موجب شده بود تا چاقوهای تولید کشورمان در مقابل محصولات خارجی کم دوام بنظر برسند.

در روزهای اخیر هم با توجه به تورم و افزایش نرخ دلار ، قیمت چاقوهای خارجی بطرز سرسام آوری گران شده بطوریکه بهای یک چاقوی آلمانی یا سوئیسی اصل ممکنست تا دو میلیون تومان برسد. اما خبر خوب اینکه شرکت چاقوسازی حیدری اخیرا چاقوهایی با تیغه آلیاژ تیتانیوم با قیمت مناسب تولید نموده که بسیار تیز و قابل رقابت با چاقوهای خارجی هستند و تیزی خود را تا مدتها حفظ مینمایند. نوآوری دیگر، تولید چاقوی تیغه فنری مخصوص ماهی(فلکس) توسط شرکت طاهری میباشد

لازم به توضیح میدانم که توجه کنید الزاما تمام تولیدات یک شرکت مرغوب نیستند. در اینجا محصولات مورد تایید و با کیفیت شرکت طاهری را حضور دوستان معرفی مینمایم.


بالا چپ ؛ چاقوی خرد کردن و قطعه کردن مرغ. بالا راست ؛ چاقوی کباب برگ بلند . تصاویر وسط؛ بالا چاقوی آشپزخانه کوتاه ، پایین چاقوی قصابی کوتاه. تصاویر پایین ؛ چپ چاقوی برش نازک ماهی . راست چاقوی سرآشپز تیغه پهن مخصوص سبزیجات

 

منبع اینستاگرام شخصی استاد شف علی تبارکی