شاید شما هم تصور می‌کنید که همواره باید غذاهایتان را در بشقاب بریزید و آن را تا انتها خورده و در آخر هم از میزبان تشکر کنید؛ اما نباید فراموش کرد که مردم هر کشوری آداب و رسوم خاصی برای غذاخوردن دارند بنابراین نباید توقع داشته باشید که غذاخوردن با سبک و سیاق شما در همه‌ی کشورها مورد قبول واقع شود. حتی ابزار و وسایلی هم که در هنگام صرف غذا به کار گرفته می‌شود در کشورهای گوناگون، مختلف است و در حقیقت در تمام سرزمین‌های دنیا، غذا را با قاشق و چنگال میل نمی‌کنند. در ادامه با ما باشید تا 7 رسم و عقیده‌ی عجیب را برایتان بازگو کنیم که در برخی از کشورها رعایت می‌شود  و بهتر است شما هم در هنگام سفر به این سرزمین‌ها آنها را رعایت کنید.

1-چین | همیشه باید کمی غذا در ظرف باقی بماند

در آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی و حتی خاورمیانه، باقی گذاشتن غذا در بشقاب کار درستی نیست و نشانه‌ی اسراف و یا لذت نبردن از غذا تلقی می‌شود. ما ایرانی‌ها نیز اغلب سعی می‌کنیم غذایمان را به اندازه‌ی کافی در بشقاب بکشیم و در انتها از میزبان تشکر کنیم اما همانطور که گفتیم رسوم غذا خوردن در کشورهای مختلف متفاوت است. در چین برای نشان دادن ادب همواره باید کمی از غذایتان را در بشقاب باقی بگذارید زیرا اگر تمامی آن را میل کنید، چینی‌ها اینطور برداشت می‌کنند که مقدار غذا مناسب نبوده و میزبان غذای کمی را در اختیارتان گذاشته است. پس اگر به خانه‌ی یک چینی دعوت شدید و از غذایتان راضی بودید باید حتما کمی از آن را در ظرفتان باقی بگذارید.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

2-هند | تشکر نکنید

یکی از اصولی که از کودکی به ما آموخته‌اند این است که همیشه تشکر کنیم، حتی برای امور کوچک و این رسم در اغلب کشورهای غربی رواج یافته است. ما ایرانی‌ها نیز تشکر کردن را نوعی قدردانی از یکدیگر می‌دانیم و تصور می‌کنیم که با این کار به فرد مقابل نزدیکتر شده و توجهمان را به او نشان می‌دهیم.

شاید جالب باشد که بدانید تشکر کردن به هیچ وجه در کشور هند رواج ندارد! به عبارت دیگر، اگر بعد از غذا خوردن از میزبان تشکر نکنید، بی‌ادب تلقی نمی‌شود. هندی‌ها برای تشکر هیچ رسم جایگزینی هم ندارند؛ در واقع در هنگام سفر به هند باید بپذیرید که آنها از رسم تشکر کردن بعد از غذا استفاده نمی‌کنند.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

3-ژاپن | مکیدن رشته جایز است

بسیاری از مردم در هنگام غذاخوردن دوست ندارند در کنار کسی بنشینند که غذایش را پر سر و صدا می‌خورد. در کشورهای آمریکایی اگر کسی غذایش را با صدا بخورد یا برای مثال ماکارونی‌هایش را با صدا بمکد، دیگران را آزار می‌دهد و در واقع کاری بی‌ادبانه انجام داده است. در ژاپن چنین موضوعی وجود ندارد. ژاپنی‌ها در غذاهای مختلفشان از رشته استفاده می‌کنند و به راحتی در ملاعام رشته هایشان را می‌مکند و با سر و صدای بلندی غذا می‌خورند. ماجرا از این قرار است که نه تنها ژاپنی‌ها از شنیدن چنین صداهایی اذیت نمی‌شوند بلکه آن را نشان دهنده‌ی لذیذ بودن غذا می‌دانند و تصور می‌کنند که آن فرد در حال لذت بردن از طعم غذای خود است. پس طی سفرهایتان به ژاپن حتما با افرادی مواجه خواهید شد که با صدا غذا می‌خورند.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

4-مصر | به غذا نمک اضافه نکنید

یکی از عادت‌های معمول در زمان غذا خوردن اضافه کردن نمک و فلفل است. حتما شما هم افرادی را می‌شناسید که بدون چشیدن غذا و فقط از روی عادت به غذایشان نمک را فلفل اضافه می‌کنند و این موضوع اصلا عجیب نیست. اگر شما هم این عادت را دارید باید بدانید که پیش از سفر به مصر لازم است عادتتان را ترک کنید زیرا در این کشور اگر روی غذایتان نمک یا فلفل بریزید، توهین بزرگی به میزبان کرده‌اید.

مصری‌ها اینطور تصور می‌کنند که آشپز برای غذایش زحمت زیادی کشیده و آن را با طعم خاصی برای شما آماده کرده است و کسی که به آن غذا ادویه‌ی خاصی اضافه کند گویا به آشپز گفته که تو هیچ چیزی از آشپزی نمی‌دانی و من باید مزه‌ی غذا را تغییر بدهم. اگر کمی دقت به خرج بدهید حتما متوجه خواهید شد که در رستوران‌های مصر هیچ گونه ادویه‌ای روی میزها قرار نمی‌دهند.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

5-چین | خوردن ماهی یک چالش بزرگ است

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر یک ماهی کامل را به شما بدهند، ابتدا آن را از کدام قسمت می‌خورید و یا این که از دستتان هم استفاده می‌کنید یا خیر؟

حتما می‌دانید که چینی‌ها آداب گوناگونی برای غذا خوردن دارند، یکی از عجیب‌ترین رسم‌های آنان را می‌توانید در هنگام خوردن ماهی کامل ببینید. چینی‌ها معتقدند که در زمان خوردن ماهی کامل باید ابتدا گوشت یک سمت آن را بخورید و سپس ماهی را به سمت دیگر برگردانید. به عبارت دیگر هر زمانی که بخواهید اجازه‌ی برگرداندن ماهی به سمت دیگرش را ندارید مگر آن که گوشت یک سمت به صورت کامل خورده شده باشد. پیشینه‌ی این تفکر به خرافه‌ای کهن باز می‌گردد، درست همان دورانی که چینی‌ها از طریق ماهیگیری امرار معاش می‌کردند؛ آنها در آن زمان عقیده داشتند که هرکس از این رسم پیروی نکند یک خائن تلقی شده و باعث غرق شدن کشتی یا قایق می‌شود. می‌توان گفت که اطاعت نکردن از این رسم به هنگام خوردن ماهی کامل نوعی بد شانسی برای همه به بار می‌آورد.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6-کره ی جنوبی | بزرگ ترین فرد اولین لقمه را بر می‌دارد

در بسیاری از کشورهای آمریکایی و آسیای غربی رسم بر آن است که تا همه‌ی اعضای میهمانی پشت میز حاضر نشده‌اند کسی شروع به خوردن غذایش نمی‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که دلیل این کار آماده شدن تمامی غذاها و آوردن آنها روی میز است زیرا کسی دوست ندارد غذایش در حین رفت و آمدهای مکرر روی زمین بریزد.

در کره‌ی جنوبی مردم کمی از این رسم نیز جلوتر رفته‌اند، آنها آن‌قدر دور میز می‌نشینند تا فرد بزرگتر شروع به خوردن غذایش کند. کره‌ای ها حتی اگر غذایشان کاملا آماده هم باشد تا زمانی که بزرگتر غذایش را شروع نکند، لب به آن نمی‌زنند. آنها این کار را نشانه‌ی احترام به بزرگتر می‌دانند. اگر به کره‌ی جنوبی سفر می‌کنید، بد نیست بدانید که رسم تعارف کردن صندلی به بزرگترها نیز در این کشور رواج دارد.

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

6 رسم عجیب در هنگام غذا خوردن در جهان

با هم مروری کردیم بر برخی از رسم‌های عجیب در هنگام غذا خوردن در سراسر دنیا. شما چه رسمی را در محل زندگی‌تان سراغ دارید که برایتان جالب و عجیب است؟ آیا دلیل رعایت اینگونه رسم‌ها را می‌دانید؟ اصلا تا به حال به کشور یا شهر دیگری سفر کرده‌اید که ساکنانش رسوم عجیبی برای غذا خوردن داشته باشند؟

 

منبع: matadornetwork.com