بیف‌استروگانف به عنوان یک غذای کلاسیک روسی قدمتی قدیمی دارد و تاریخچه طبخ آن به قرن نوزدهم میلادی و زمان حکومت الکساندر باز می‌گردد. این غذای محبوب نامش را از یکی از اعضای خاندان سلطنتی به نام Stroganov گرفته است، برخی هم می‌گویند که نخستین بار یک آشپز روسی به نام «الکساندر استراگانف» این غذا را به گوشت گوساله، خامه و پیاز در رستورانی در شهر ادسا روسیه طبخ و به نام خودش ثبت کرد. در ابتدا بیف‌استروگانف را فقط با گوشت گوساله طبخ می‌کردند اما طی سال‌ها گوشت مرغ در بسیاری موارد جایگزین گوشت گوساله شد. روس‌ها معمولا استروگانف را با خامه ترش طبخ می‌کنند اما امروزه معمولا خامه سبک صبحانه را به جای خامه‌ترش استفاده می‌کنند.

آشپزی روسی
اغلب افراد فقط بیف‌استروگانف را به عنوان یک غذای روسی می‌شناسند اما واقعیت این است که آشپزی روسی یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مطبخ‌های دنیاست. در حالی که به خاطر شرایط جوی و آب‌و‌هوای سرد روسیه تصور می‌شود تنوع میوه و سبزیجات در آشپزی روسی کمرنگ باشد اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست. روس‌ها فرهنگ غذایی پربار و رنگانگی دارند که اغراق نیست بگوییم که شهر به شهر با هم فرق دارد. از انواع میوه‌های وحشی و جنگلی گرفته تا سبزی و صیفی‌جات متنوعی مثل لبو، انواع کلم، انواع بلغور و غلات، خیار، سیب‌زمینی در کنار تخم‌مرغ، گوشت، کشک، عسل، خامه‌ترش، سیر، پیاز، کره و نان در آشپزی روسی حضور پر‌رنگی دارند.


می‌دانستید آیین روزه‌داری در میان روس‌ها بسیار سفت و سخت است و روس‌های ارتدوکس روزهای زیادی از سال را روزه‌دار هستند؟ این آیین روزه‌اری گاهی حتی یک سوم از روزهای سال را برای روس‌ها شامل می‌شود. شاید به همین دلیل چربی و گوشت در ابتدا کمتر در آشپزی روسی حضور داشتند و به جای آن‌ها شیر، خاویار، ماهی و قارچ مواد اصلی آشپزی روسی بودند. تنوع آشپزی روسی در ابتدا ساده و ابتدایی بود و مردم سایر کشورها تمایل چندانی به مزه کرده غذاهای روسی نداشتند اما به مرور زمان غذاهای ‌روسی جایگاه خودشان را در آشپزخانه‌ها و رستوران‌های سرتاسر جهان پیدا کردند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید «خاویار»، «بیف‌استروگانف»، «سالاد الویه»، «سالاد سیب‌زمینی»، «کباب شیشلیک»، «پیراشکی گوشت» از جمله غذاهای سنتی روسیه هستند که از آن‌جا به سرتاسر دنیا و از جمله ایران راه پیدا کرده‌اند.

افق کوروش