همه بارها شنیده‌ایم که به دلیل زیان‌های بسیاری که مواد مخدر دارند باید از آنها دوری کرد. با این حال از قدیم گفته‌اند ترک عادت موجب مرض است و هیچ شکی نیست که ترک اعتیاد کار دشواری است. در همین مورد موضوعی وجود دارد که اغلب ما از آن غافل می‌شویم، این که تنها داروها و مواد مخدر نیستند که باعث ایجاد اعتیاد می‌شوند، بسیاری از غذاها هم می‌توانند اعتیاد ایجاد کنند و حتی مواد تشکیل دهنده‌ی آنها نیز بسیار شبیه به مواد مخدر است و می‌توانند آثاری مشابه مخدرها را روی بدن انسان باقی بگذارند. در حقیقت برخی از خوراکی‌ها از لحاظ جسمی و ذهنی ما را به خود وابسته می‌کنند، این در حالی است که ما هیچ تلاشی هم برای ترک آنها نمی‌کنیم زیرا کنار گذاشتن آنها را مضحک می‌دانیم. حالا با لست‌سکند همراه باشید تا برخی از این مواد غذایی اعتیاد آور را به شما معرفی کنیم.

1-شکلات
شکلات از آن جمله خوراکی‌هایی است که می‌تواند به اندازه‌ی مواد مخدر در بدن ما وابستگی ایجاد کند. دلیل این موضوع هم وجود قند، چربی، انکفالین و کافئین در کاکائو است. مواد موجود در شکلات‌ها باعث گشاد شدن عروق، کاهش ضربان قلب و ایجاد فشار خون می‌شوند و همین اتفاقات در بدن ما حس آرامش را ایجاد می‌کنند. تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهند که آنها در برابر مواد تشکیل دهنده‌ی شکلات همان واکنشی را نشان می‌دهند که در مقابل مصرف هروئین و مورفین از خود بروز می‌دادند. همچنین این مواد باعث شده تا موش‌ها به خوردن شکلات علاقه‌مند شوند و مصرفشان افزایش یابد.

2-چیپس
آیا تا به حال پیش آمده که فکر کنید چرا کنار گذاشتن یک بسته چیپس کار سختی است؟ چیپس‌ها هم دارای موادی اعتیاد آور هستند به همین خاطر وقتی یک بسته از آن را باز می‌کنید، احتمال این که حین خوردن متوقف شده و بسته را کنار بگذارید، بسیار کم است. همین تکه‌های کوچک چیپس باعث آزاد شدن دوپامین در بدن شده و حسی شبیه به مواد مخدر را ایجاد می‌کنند. تحقیقاتی که توسط دکتر تونی گلدستون از کالج امپریال لندن انجام شد، نشان می‌دهد که دیدن تصویری از چیپس به طور ناخواسته بخشی از مغز را به سمت خود جذب کرده و انسان را تحریک می‌کند تا برای خرید و مصرف آن اقدام کند.

3-نوشابه
کمتر کسی می‌تواند در برابر نوشیدن برخی از نوشیدنی‌ها مانند کولا یا پپسی مقاومت کند. دلیل این موضوع چیزی نیست جز وجود کافئین در این نوع نوشیدنی‌ها که به شدت اعتیاد آور است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیش از 80 درصد از آمریکایی‌ها هر روز کافئین مصرف می‌کنند. کافئین از طریق جریان خون وارد مغز می‌شود و سرعت سلول‌های عصبی مغز را کاهش می‌دهد در این حالت بدن ما همان عکس‌العملی را از خود نشان می‌دهد که باید در برابر تهدید و خطر نشان بدهد و آدرنالین آزاد شده و در نهایت باعث ایجاد هیجان می‌گردد. جالب اینجاست که بدن انسان به روندی که کولاها در آن ایجاد کرده‌اند به مرور عادت می‌کند به همین خاطر فرد معتاد باید نوشیدنی بیشتری مصرف کند.

گذشته از کافئین، نوشابه‌ها دارای رنگ، کارامل، اسید، شکر و… هم هستند که به هیچ وجه برای ما مفید نیستند و مصرفشان در مدت طولانی باعث ایجاد دیابت می‌شود. از دیگر ضررهای نوشابه‌ها می‌توان به ایجاد پوکی استخوان و مشکلات معده اشاره کرد.

4-قهوه
قهوه در اغلب کشورهای دنیا پرطرفدار است. بر اساس تحقیقاتی که روی آمریکایی‌ها صورت گرفت، هر آمریکایی به طور متوسط روزانه 3 فنجان قهوه می‌نوشد و این نشانه‌ی اعتیاد مردم این کشور به قهوه است. قهوه نیز به خاطر داشتن کافئین باعث ایجاد اعتیاد در فرد مصرف کننده می‌شود. همچنین اعتیاد به قهوه هم مانند نوشابه به این صورت است که تنها با نوشیدن بیشتر درمان می‌شود چراکه بدن فرد معتاد بعد از مدتی باید قهوه‌ی بیشتری مصرف کند.

5-قند
قند از آن دسته خوراکی‌هایی است که اگر درست مصرف شود مفید است و اگر نادرست مصرف گردد زیان‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. تحقیقاتی که در دانشگاه کوئینزلند انجام شد نشان داد که قند همان اثری را بر روی بدن دارد که کوکائین روی ما بر جای می‌گذارد. قند و کوکائین باعث آزاد شدن دوپامین در بدن می‌شوند و همین موضوع به اعتیاد مصرف‌کننده دامن می‌زنند و باعث مصرف بیشتر این مواد توسط فرد معتاد می‌شوند. کسی که به قند و شکر معتاد شده باشد به راحتی نمی‌تواند آن را ترک کند زیرا کاهش مصرف این ماده برای معتادان باعث ایجاد افسردگی در آنها می‌شود، درست همان حسی که معتادان در زمان ترک مواد مخدر تجربه می‌کنند.

پژوهش‌هایی که دکتر جیمز دی نیکولنتونیو انجام داد، نشان می‌دهد که قند می‌تواند از کوکائین هم اعتیاد آورتر باشد. نکته‌ای که اغلب به آن بی‌توجه هستیم این است که ما از روی علاقه قند یا شکر را مصرف می‌کنیم و به این موضوع به عنوان مواد مخدر نگاه نمی‌کنیم و تصورمان این است که معتاد نخواهیم شد.

6-پنیر
پنیر از آن خوراکی‌هایی است که بسیاری از ما کمبودش را هر چند وقت یکبار در زندگی خود احساس می‌کنیم. این روزها پنیر در بسیاری از غذاها به چشم میخورد که نمونه‌ی بارز آن پیتزاها هستند، حتما شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که به پیتزا معتاد شده‌اند. راز این موضوع در پنیر پیتزاها نهفته است. پنیرها دارای موادی هستند که اثری شبیه به مورفین‌ را روی بدن دارد. در نتیجه‌ی خوردن پنیر در جسم انسان دوپامین آزاد می‌شود که خود این موضوع فرد را معتاد می‌کند. البته باید بگوییم که اثر پنیر روی بدن انسان کمتر و کم خطرتر از مواد مخدر است.

7-بستنی
بستنی‌ها هم روی مغز اثری شبیه به مواد مخدر دارند و همین موضوع باعث می‌شود که با خوردن آن‌ها پس از مدتی دوباره هوس بستنی کنید. افردای که به بستنی معتاد شده‌اند وقتی به این ماده‌ی خوشمزه می‌اندیشند و آن را نمی‌خورند دچار افسردگی و ناراحتی می‌شوند که دلیلش چیزی نیست جز عوارض اعتیاد به بستنی. برای نشان دادن تاثیر بستنی روی مغز و رفتار انسان‌ها تحقیقاتی انجام شد که نتایج آن نشان داد نوجوانانی که اغلب بستنی مصرف می‌کنند پس از مدتی دوست دارند که بستنی بیشتری مصرف نمایند. همچنین نوجوانانی که به خوردن بستنی علاقه‌ای نداشتند هم با قرار گرفتن در محیطی که همواره در آن بستنی وجود داشت، آن را مصرف کردند. در این آزمایش 151 نوجوان مورد مطالعه قرار گرفتند.


8-گوشت
گوشت منبع پروتئین است و همین موضوع باعث شده تا تشخیص افراد معتاد به گوشت و کسانی که آن را برای نیاز بدنشان مصرف می‌کنند دشوار شود. خوردن گوشت باعث ایجاد حس رضایت در افراد می‌شود که دلیل آن وجود هیپوگزانتین در گوشت است. هیپوگزانتین اثراتی شبیه به کافئین دارد و بد نیست بدانید که گوشت‌های مانده و گوشت حیوانات مسن دارای هیپوگزانتین بیشتری هستند. همین ماده باعث ایجاد حس اشتیاق در ما می‌شود و فرد معتاد به مرور باید میزان گوشت بیشتری مصرف کند تا به حس رضایت پیشینش برسد.

9-گندم
شاید برای شما هم جالب باشد که گندم در این فهرست قرار دارد. گندم ماده‌ای است که کمتر کسی به اعتیاد آور بودن آن توجه می‌کند. مصرف گندم زیانی ندارد اما خوردن آن به مقدار زیاد مضر است. باید توجه کنید که گندمی که این روزها مصرف می‌کنیم با گندمی که گذشتگان در حدود 100 سال پیش مصرف می‌کردند تفاوت‌های زیادی دارد زیرا امروزه گندم فرآوری می‌شود و دارای موادی چون نشاسته، گلوتن و پروتئین های اعتیاد آور است. افرادی که به گندم معتاد می‌شوند اغلب دوست دارند خوراکی‌هایی مانند کوکی یا کیک مصرف کنند. اگر جلوی اعتیاد به گندم گرفته نشود می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی چون سرطان، چاقی و بیماری های قلبی شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید به این ماده معتاد شده‌اید باید به پزشک مراجعه نمایید تا با داروهای مخصوص از زیان‌های آتی جلوگیری کنند.

10-کوکی
استفاده‌ی زیاد کوکی‌ها شاید برای افراد زیادی به عادت تبدیل شده باشد اما اگر دقیق‌تر شوید، متوجه خواهید شد که ممکن است نتیجه‌ی یک اعتیاد باشد. مطالعه‌ای که جیمی هنوهان بر روی موش‌ها انجام داد، نشان می‌دهد موش‌هایی که به آنها کوکائین یا مورفین تزریق شده بود کوکی را برای خوردن ترجیح می‌دادند و بسیار هیجان‌زده بودند. البته جیمی آزمایشاتش را در زمینه‌ی مصرف پروتئین هم بر روی موش‌ها انجام داد و به این نتیجه رسید که مصرف گوشت باعث تحریک مرکز لذت مغز می‌شود.

باهم مروری کردیم بر برخی از خوراکی‌هایی که باعث ایجاد اعتیاد در بدن می‌شوند. به نظر شما اعتیاد به این مواد ممکن است؟ آیا شما به این مواد اعتیاد دارید؟ آیا کسی را می‌شناسید که عاشق این خوراکی‌ها باشد؟

منبع: listverse.com